تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۲۱۳
جالب است ۰ +
اولین قطار باری کشور قزاقستان حامل زغال سنگ هفته گذشته از طریق خط‌آهن بین‌المللی اینچه‌برون وارد استان گلستان شد.
قطار زغال سنگ قزاقستان رسید/قطارگردشگری در ایستگاه وعده
استاندار گلستان پس از ورود این قطار باری گفت که راه آهن اینچه برون فرصتی کم نظیر برای رونق تجارت ایران با کشورهای آسیای میانه و اتصال مسیر حمل و نقل شمال به جنوب کشور است.
هادی حق شناس اظهار داشت: توسعه این خط ریلی می تواند هزینه‌های ترانزیت را تا حد زیادی کاهش دهد.
وی با اشاره به ورود محموله زغالسنگ از قزاقستان به ایران از طریق خط ریلی اینچه برون اظهار امیدواری کرد که این اقدام سرآغازی برای افزایش صادرات و واردات از این منطقه باشد.
استاندار گلستان گفت: راه آهن اینچه برون از مزیت ارتباط با کشورهای اوراسیا، بندر خشک و منطقه آزاد اینچه برون برخوردار است که می تواند در کاهش هزینه های واردات و صادرات تاثیرگذار باشد.
خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.
گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس که حدود ۳ دهه قدمت دارد و از آن به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.
ایجاد حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر به اعتقاد کارشناسان از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات به دیگر کشورها از طریق خطوط ریلی، کمک زیادی می‌کند.
وعده ای که درقزاقستان جا ماند
اذرماه سال 95 بود که مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از راه‌اندازی قطار گردشگری قزاقستان – اینچه برون خبر داده بود.  
 ابراهیم كریمی گفته بود: به منظور راه‌اندازی قطار گردشگری ایران - قزاقستان مذاكراتی با بخش خصوصی و دولتی استان منگستائو این كشور انجام شد و آنان موافقت خود را اعلام كردند.
 او که به همراه هیأتی تجاری، اقتصادی و فرهنگی به ریاست استاندار گلستان به قزاقستان رفته بود گفته بود با توجه به زیرساخت‌های منطقه گردشگری اینچه‌برون و ظرفیت خط آهن بین المللی ایران - تركمنستان - قزاقستان، طرف قزاقستانی موافقت خود را با راه‌اندازی قطار گردشگری اعلام كرد و با اخذ موافقت كشور تركمنستان این قطار فعال می‌شود. مدیركل راه آهن شمال شرق 2 (گلستان) نیز كه در جلسه مذاكرات حضور داشت ، برای راه اندازی این قطار اعلام آمادگی كرد.
وعده‌ای که در همان سفر قزاقستان جا ماند و هرگز عملی نشد. قطار گردشگری می‌تواند اقتصادگردشگری شمال ایران و استان گلستان را با تحول و رونق همراه سازد و زمینه ارتباط میان ایران،قزاقستان و ترکمنستان را به بالاترین سطح ممکن برساند.
http://asremizban.com/vdcjfte8zuqev.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما