تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۷۷
جالب است ۰ +
چای و کلوچه این شهرشمالی را باید نوش جان کرد.
پدر کلوچه ایران و 68 سال شیرین کامی مردم
بعید است گردشگری به یکی از شهرهای شمالی کشور سفر کند و با خود کلوچه و چای دلپذیر لاهیجان دلربا به سوغات نبرد.
گردشگران در بازار و فروشگاههای لاهیجان وسایر شهرها نام‌های متنوع کلوچه را می‌ببینند، اما کلوچه «نوشین» برای آنها که سن و سالی دارند، آشناتر است.
نوشین قدیمی‌ترین برند کلوچه‌ در لاهیجان است.
بسیاری محمد علی بگلری را به عنوان پدر صنعت کلوچه سازی در کشور می‌شناسند زیرا او اولین کسی بود که کارگاه سنتی کلوچه‌پزی را در لاهیجان راه‌اندازی و اولین واحد صنعتی را نیز احداث کرده است .
مردی که همواره برای دیگران شیرین کامی آرزو کرد و در لبخند و سرخوشی مشتریانش شریک بود.
محمد بگلری کارش را سال 1332 با پخت نوعی شیرینی سنتی و در کارگاه کوچکی که داشت شروع کرد. او آرد گندم، آرد برنج، مغز گردوی ساییده شده، شکر و... را هنرمندانه با یکدیگر مخلوط می کرد و آنها را در فری که در کارگاه داشت می‌پخت و به مغازه‌ها، شیرینی فروشی‌ها و... می فروخت. عطرشیرینی‌های او وسوسه‌انگیز بود و وقتی به مشام می‌رسید، قابل گذشتن نبود.
کاری که بیش از 20 سال به همین روش انجام می‌داد تا این که حضورش در یک سمینار، مسیر زندگی او را تغییر داد.
سمیناری در ارتباط با صنایع غذایی و ماشین آلات نوین که در شیراز برگزار شده بود و در آن مسئول یکی از شرکت‌های ژاپنی سخنرانی درباره ساخت ماشین آلات جدید مطرح کرد. پس از پایان مراسم به سراغ این کارشناس ژاپنی رفت و با او صحبت کرد و به این نتیجه رسید که بهتر است با آن ترکیبات سنتی، کلوچه‌های صنعتی تولید و کارگاه خود را رونق بخشد.
 او بعد از این ایده، سرمایه اولیه اش را جمع‌آوری کرد، زمین خرید و ماشین آلات مورد نیازش را طراحی و سفارش داد و این گونه بود که در سال 1353 شرکت کلوچه نوشین فرد راه‌اندازی شد ومحصولات نوشین متولد شدند.
بگلری لاهیجان را به عنوان شهرکلوچه ایران و جهان معرفی کرد و در سوغات بسیاری از مردم ایران و گردشگران خارجی جای گرفت.
زنده یاد بگلری با خلاقیت و نوع آوری تحسین‌برانگیز خود بنیانگذار صنعت تولید کوکی در ایران هم هست.
 این شرکت بزرگ وخوشمزه علاوه بر تولید کلوچه، انواع ویفر، بیسکویت و... را نیز تولید می‌کند. حالا در نبود پدر،میراث شیرین او، توسط پسران اداره و مدیریت می‌شود.
http://asremizban.com/vdcjz.eauuqeaffs.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما