کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهدید چینی لاک‌پشت ایرانی

2 مرداد 1403 ساعت 13:52

لاک‌‌‌پشت چینی تهدیدی برای لاک‌پشت "فراتی" ایران است.


 مسئول مرکز پایش تالاب "بامدژ" خوزستان از احتمال خطر انقراض و تهدید لاک‌پشت "فراتی" ایران با ورود غیرقانونی لاک‌پشت "چینی" به عنوان حیوان خانگی در کشور خبر داد.
"احمد فریسات" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لاک‌پشت فراتی تنها لاک‌پشت "لاک نرم " ایران و به طور مشخص استان خوزستان است، افزود: متاسفانه این گونه خزنده در معرض خطر انقراض و تهدیدهای بسیاری روبرو است که یکی از این تهدیدها ، ورود غیرقانونی لاک پشت "لاک نرم چینی" به عنوان حیوان خانگی است.
وی گفت : به منظور پیشگیری از انقراض این گونه نادر از لاک‌پشت‌ها یک قطعه لاک‌پشت "فراتی" در تالاب بامدژ واقع در ۷۰ کیلومتری شهرستان شوش و ۴۰ کیلومتری اهواز  استان خوزستان رها سازی شد. 
به گفته وی، رها سازی این‌گونه ارزشمند لاک‌پشت فراتی که در خارج از زیستگاه خود مشاهده شده بود بعد از اندازه گیری و سنجش نسبی ابعاد (بیومتری) در تالاب بامدژ زیستگاه اصلی آن انجام شد.
وی همچنین دشواری در شناسایی این دو گونه لاک پشت به علت شباهت زیاد آن‌ها را یکی دیگر از تهدیدها علیه گونه ایرانی ذکر کرد.
مسئول مرکز پایش تالاب بامدژ خاطر نشان کرد: شباهت نزدیک دو لاک پشت لاک نرم فراتی و چینی باعث شده که احتمال رهاسازی اشتباه لاک پشت چینی به دلیل شناسایی نادرست در زیستگاه‌های طبیعی گونه لاک پشت بومی ایران وجود داشته باشد.
وی افزود: پوستر آموزشی در راستای حفاظت از لاک پشت فراتی توسط بخش آموزش موزه طبیعت و حیات وحش و همچنین موسسه خزنده شناسان پارس به چاپ رسیده است.


کد مطلب: 1412

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/1412/تهدید-چینی-لاک-پشت-ایرانی

عصرمیزبان
  http://asremizban.com