کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیلماسی میراثی ترکیه در افغانستان

21 مهر 1403 ساعت 10:52

ترکیه در حفظ آثار باستانی افغانستان ورود پیدا می‌کند.


معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان با مسئولان آژانس هماهنگی و همکاری (تیکا) کشور ترکیه دیدار کرد.
به گزارش عصرمیزبان، مولوی عتیق الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، در دفتر کاری خود با فاضل آکین اردوغان، مسئول آژانس هماهنگی و همکاری (تیکا) کشور ترکیه دیدار کرد. 
در این دیدار آکین اردوغان در مورد فعالیت‌های این موسسه اطلاعاتی ارائه کرد و افزود: بر اساس مشترکات فرهنگی مردمان افغانستان و ترکیه و دوستی قدیمی در بخش بازسازی میراث فرهنگی و تاریخی افغانستان و تجهیز آرشیو ملی، هنرستان و کتابخانه عمومی به همکاری‌های خویش ادامه می‌دهد.
مسئول تیکا همچنین گفت: بر اساس برنامه‌های فرهنگی و اکتشافی در روزهای آینده، مدرسه و خانقاه پدرِ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را ترمیم و بازسازی خواهد کرد.
مولوی عتیق‌الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز از فعالیت‌های مؤثر این موسسه ابراز قدردانی کرد و افزود: ترکیه همیشه با افغانستان در بخش فرهنگی همکاری کرده‌ است.
در منطقه "بلخ" ولایت مزار شریف، دیوارها و گنبدهایی از یک بنای قدیمی وجود دارد که رو به ویرانی است.
بر اساس یافته‌های کاوشگران و باستان‌شناسان این بنا مدرسه یا همان "خانقاه" پدر "مولانا جلال‌الدین‎ محمد بلخی" "سلطان‌العلما" یا "بهاولد" است.
بخشی از این مدرسه یا خانقاه در جنگ‌های افغانستان آسیب‌ دیده و بخش دیگری از آن در نتیجه بی‌توجهی مسئولان افغان ویران شده است.


کد مطلب: 1537

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/1537/دیلماسی-میراثی-ترکیه-افغانستان

عصرمیزبان
  http://asremizban.com