تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۶
کد مطلب : ۲۰۱
جالب است ۰ +
جاذبه‌های ترکیه برای بسیاری از ایرانی‌ها شناخته شده‌تر از جاذبه‌های داخلی است.
"شهزاده ایگوال"; شهرزاد گردشگری ادبی ایران
 
ترکیه به مدد تورهای ایرانی، در جذب گردشگران ما موفق عمل کرده است و کمتر ایرانی اهل سفر را می‌توان یافت که به این کشور سفر نکرده باشد. 
وزارت میراث فرهنگی و وزارت خارجه همواره از این مقصد همسایه غافل بوده‌اند و دلیل این مدعا ناآشنایی ترک‌ها با جاذبه‌های ایران است. گردشگران ترک هیچ‌گاه به ایران به عنوان مقصد گردشگری نگاه نکرده‌اند. اما تا دلتان بخواد در رسانه‌های حاکمیتی و خصوصی ایران تبلیغ تورهای ترکیه را شاهدیم.
حتی سریال‌های پرببینده ایرانی نیز با لوکیشن‌های پرزرق و برق خود در ترکیه، به مبلغ سفر به این کشور مبدل شده‌اند.
بازاریابی و معرفی ایران در ترکیه، جایگاهی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ندارد و بی‌تفاوتی به این مهم موجب شده میان گردشگران خروجی و ورودی هیچ تناسبی را شاهد نباشیم.
در میان غفلت مسولان و بخش خصوصی ایران، تلاش یک نویسنده دغدغه‌مند برای معرفی ایران و ایجاد پل ارتباطی میان دو کشور همسایه تحسین‌برانگیز و ستودنی است.
نویسنده‌ای که زمینه سفرترک‌ها را به ایران فراهم کرده است و درحقیقت خود یک رایزن فرهنگی موفق بوده است.
"شهزاده ایگوال" نویسنده و جامعه شناس ایرانی است که اوایل دهه ۹۰ از ایران مهاجرت کرد و حالا هم در اسپانیا زندگی می‌کند.
 "ایگوال"، تنها نویسنده ایرانی عضو انجمن نویسندگان ترکیه است. جالب اینجاست به زبان ترکی استانبولی می‌نویسد و از این طریق توانسته مخاطبان ترک‌زبان ترکیه را با آثارش همراه کند.
اخرین رمان او "اشک های اصفهان" نام دارد که در محافل ادبی و رسانه‌ای ترکیه بازتاب گسترده‌ای داشته است. رمانی که در دوران صفویه روایت می‌شود و با اقبال همراه بوده است. 
 اما خلاقیت و هنر این نویسنده به آثارش ختم نمی‌شود و او را می‌توان بانوی گردشگری ادبی ایران نامید.
کسی که با آثارش زمینه سفرترک‌ها به ایران را رقم زد و گردشگراین کشور را میهمان ایرانی‌ها.
"شهزاده" در حقیقت شهرزاد گردشگری ادبی ایران است که مردمان سرزمینی را برای شنیدن قصه‌ها و ادبیاتش راهی ایران کرد که تا قبل از این هیچ شناختی از کشورمان نداشتند.
روزی که ترک‌ها به او گفتند که ایا در ایران دانشگاه هست، امکان گوش کردن موسیقی و رفتن به رستوران هست، دلش از این همه ناشناخته بودن زادگاهش شکست و تصمیم گرفت با تعریف تورهای ادبی نگاه به ایران را تغییر دهد.
"ایگوال" تا سال ۲۰۱۹ صدها توریست را به واسطه رمان‌هایش متوجه ایران کرد و پای نویسندگان مشهور ترک را به سرزمین مادری‌اش باز کرد.
حالا معتبرترین آژانس های ترکیه با نام او تور برگزارمی‌کنند و به سمینارها و همایش‌های زیادی برای سخنرانی دعوت می‌شود.
یکی از آژانس های حرفه‌ای ترکیه تور"گام به گام در ایران همراه با شازده ایگوال" را در سفرهای خود تعریف کرده است.
رسانه‌هایی هم که همراه او به ایران می‌آیند این سفرها را برای مخاطبان ترک روایت می‌کنند. تورهایی که حتی از سایر تورهای خارجی نیز بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. تورهای ادبی" ایگوال" در ایران با برگزاری شب ادبیات و معرفی فرهنگ و تاریخ ایران همراست.
"ایگوال" به دلیل سه دهه زندگی در ترکیه و تسلط به زبان ترکی استامبولی رمان‌هایی نوشته که توجه نویسندگان مطرح این کشور و مخاطبان را به خود جلب کرده است.
همین جذابیت در روایت موجب شده تا مخاطبان رمان‌هایش و نویسندگان سرشناس ترکیه راغب شوند تا به ایران سفر کنند.
او کنفرانس بسیاری را با نام"ایران را با یک ایرانی بشناسیم "در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی ترکیه برگزار کرده است.
عباس مهدوی
http://asremizban.com/vdcgrq9x4ak9z.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما