تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۹۷
جالب است ۰ +
روستای فشتکه خُمام، در گیلان نخستین روستای ملی حصیر ایران است.
دلربایی روستای حصیر ایران
حصیرهای این منطقه به کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و امارات صادر می‌شود. ماده اولیه این حصیرها از خود منطقه تامین می‌شود و در جنگل نزدیک روستا رشد می‌کند.
روستای فشتکه که با حصیرهایش زبانزد جهانیان شده است، از روستاهای خطه سرسبز گیلان است. مردم روستای فشتکه کشاورز هستند و محصول اصلی آنها برنج است. در کنار کشاورزی، صنایع دستی نیز نقش پر رنگی در اقتصاد این روستا دارد. بسیاری از مردم بومی به خصوص در فصل پاییز و زمستان به حصیربافی با نوعی گیاه به نام لی مشغول هستند.
فشتکه را بافته شده در حصیر می‌دانند و بهترین حصیرهای بافته شده نیز متعلق به این روستا است. هر سال بیشتر از سه میلیون قطعه حصیر به ارزش سیصد هزار دلار از استان گیلان به کشورهایی چون آلمان، فرانسه، آمریکا و امارات متحده‌ عربی صادر می‌‌شود. اکثر فعالان این عرصه از سنین کودکی همپای خانواده‌ها به خصوص مادران حصیربافی را می‌آموزند. این روستا مقام نخست را در خصوص بافت حصیر در سراسر ایران کسب کرده است.
از دوران باستان ایرانیان قدیم نه فقط از حصیر بعنوان زیرانداز استفاده می‌کردند بلکه ظروف حصیری نیز بسیار متداول بود. امروزه نیز ظروف حصیری با استقبال بیشتری بین علاقه‌‌مندان به صنایع دستی مواجه شده است.
در حال حاضر گروه حصیربافی ماهور این روستا، در بسیاری از نمایشگاه‌های استانی و ملی، مسطح بافی، تکه دوزی، تولید بسته‌بندی‌های تبلیغاتی به شیوه آرم بافی حجمی، تولید انواع صفحه‌های حصیری تبلیغاتی با ابعاد و اشکال هندسی متنوع و حجم سازی با ابزار تسهیل کننده محصولات حصیری را به معرض نمایش می‌گذارد.
عمدتا محصولات سنتی که با دست تولید می‌شوند برگرفته از مواد موجود از طبیعت هر منطقه است که در نهایت پسماند مضر نیز ایجاد نمی‌کنند.
حصیربافی در بسیاری از مناطق ایران رایج است، ولی نوار شمالی (سواحل دریای خزر) و نوار جنوبی کشور (از خوزستان تا سیستان) عمده مراکز تولید محصولات حصیری هستند.
سبدبافی و حصیربافی به عقیده بسیاری از محققان پس از سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر و صنعتی است که انسان با آن آشنایی یافته و همچنین این هنر، منشأ پیدایش صنایع دستی دیگری مثل پارچه‌بافی، گلیم‌بافی، بامبوبافی، سفالگری و کوزه‌گری بوده است. به گفته برخی محققان، بافتن گلیم و قالی و انواع پارچه‌ها از روی سبدبافی و حصیربافی اقتباس شده و قدیمی‌ترین نمونه دستباف به حدود شش هزار سال قبل تعلق دارد.
ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن، کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولید کننده‌ حصیر به شمار می‌رود.
http://asremizban.com/vdcbuzb5prhb9.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما