تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۴۳
جالب است ۰ +
فیلم مستند دف به کارگردانی «شبنم قلی خانی» در استان کردستان ساخته می‌شود.
شبنم قلی خانی دف را روایت می کند
به گزارش عصرمیزبان مستند دف در راستای معرفی میراث فرهنگی ناملموس کشور به کارگردانی «شبنم قلی خانی» در سنندج در حال فیلمبرداری است.
این مستند در ۲ بخش دف نوازی و دف سازی تهیه می‌شود که اجرای گروه‌های دف نوازی و پیشکسوتان دف نواز، مصاحبه با کارشناسان موسیقی و حضور در کارگاه دف سازی را در آن شاهد خواهیم بود.
«شبنم قلی خانی»، کارگردان مستند دراین باره گفت: مستند دف یکی از ۳۰ مستندی است که به درخواست وزارت میراث فرهنگی به عنوان میراث ناملموس کشور ساخته می‌شود که در استان کردستان با توجه به اینکه دف به عنوان یک میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده و آوازه جهانی نیز دارد، به این موضوع پرداخته‌ایم.
وی ادامه داد: خانواده مادری من کُرد سنندج هستند، به همین دلیل با فرهنگ و زبان کُردی آشنا هستم و زمانی که پیشنهاد کارگردانی این مستند به من شد از آن استقبال کردم و بایت این موضوع بسیار خرسندم.
قلی خانی اضافه کرد: در این مستند به ۲ مقوله دف نوازی و دف سازی پرداخته‌ایم و تعدادی از اساتید موسیقی مقابل دوربین ما قرار گرفتند و در مورد دف صحبت کردند که برای خود من هم همچون یک کلاس درس بود و چیزهای بسیاری یاد گرفتم.

وی گفت: مستند دف قرار است در ۲۵ دقیقه از شبکه‌های ۲ سیما و مستند پخش شود و علاوه بر اینکه یک نسخه از آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می‌گیرد، یک نسخه نیز به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.
دف به عنوان ساز اصلی و تخصصی منطقه کردستان دارای پیشینه و قدمت طولانی است و با توجه به اینکه جایگاه اولیه آن در خانقاه‌ها، تکایا و محل ذکر دراویش و عارفان بوده از قداست خاصی در این منطقه برخوردار است.
میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرآیندهای فرهنگی گفته می‌شود که از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند. بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی به شکل ناملموس هستند، مانند ترانه، موسیقی، درام، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون. اینها شکل‌هایی از فرهنگ به‌ شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند اما ملموس نبوده و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند اما از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند قابل تجربه ‌کردن هستند. این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد گنجینه‌های بشری نامیده شده ‌است.
  http://asremizban.com/vdcd2s0s6yt0o.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما