کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهر ابوریحان بیرونی پایتخت گردشگری شد

9 تير 1401 ساعت 9:13

شهر پر رمز و راز آسیای میانه پایتخت گردشگری شد.


"شیرزاد اسداف" رئیس بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان اعلام کرد: شهر «خیوه» ازبکستان در یازدهمین نشست شورای وزرای سازمان همکاری اسلامی در شهر «باکو» به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2024 میلادی اعلام شد.
در نتیجه اصلاحات انجام شده به ریاست "شوکت میرضیایف" رئیس جمهور ازبکستان و اقدامات در حال انجام در زمینه توسعه گردشگری، حفظ آثار تاریخی، آبادانی زیارتگاه‌ها، تحقیق و ترویج میراث معنوی نیاکان، «خیوه» در بین نامزدهای «ابوظبی» (امارات متحده عربی)، «شانلی‌اورفه» (ترکیه)، «لاگوس» (نیجریه) و «دوشنبه» (تاجیکستان) برنده شد.
هر ایرانی احتمالا با شنیدن نام خوارزم به یاد خوارزمی و ابوریحان بیرونی،دو دانشمندِ بزرگ و فخرآفرینِ ایران می‌افتد.دودمان‌های خوارزمشاهیان و سامانیان دیگر نام‌هایی است كه درخاطره ایرانیان با خوارزم پیوندی ناگسستنی دارد.خیوه نام شهری است كه درگذشته‌های دور،مركز خوارزم بود و امروز همراه با سمرقند و بخارا كه آنها هم كانون‌های تمدن‌ساز ایرانی بوده‌اند،در قلمروی كشور ازبكستان قرار دارد.
از آن دوران تاكنون،سرزمین خوارزم فراز و نشیب‌های زیادی به خود دیده،اما هنوز یادگاری زیبا از برهه‌هایی غرورآفرین در تاریخ ایران است.

 


کد مطلب: 439

آدرس مطلب :
http://asremizban.com/news/439/شهر-ابوریحان-بیرونی-پایتخت-گردشگری

عصرمیزبان
  http://asremizban.com