تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۵۸
جالب است ۰ +
نوستالژی جارو در شهر جارو
 
چند سال پیش که هنوز از صدای موتور جاروهای برقی در خانه‌ها خبری نبود، جاروهای دستی خوش رنگ همراه جدا نشدنی خانم‌های خانه بود. جاروهایی که مادران با ان عرض و طول خانه را طی می‌کردند. جارو صدای ارام و دلنشینی داشت وقتی فرش و قالی را نوازش می‌کرد.
خرید جارو هم کار هرکسی نبود و مادران خانه در انتخابش وسواس ویژه‌ای به خرج می‌دانند. جارو اگر در شهر جارو ساخته می‌شد خریداران بسیاری داشت و کیفیتش تضمین شده بود. جارویی ماحصل کار دست هنرمندان و صنعتگران شهر کوچکی به نام امیرکلا .
یکی از صنایع دستی کهن و مهم این شهر "جارو" با نام محلی «سازه» است . تولیدکنندگان جارو را پس از جدا کردن بخش‌های  زائد مثل برگ و بذر آن به چندین دسته یا شاخه تقسیم می‌کنند و در نهایت جهت تزئین و بافت نزد هنرمندان زن فرستاده تا با نخ‌های نایلونی رنگی بافته شود .
 جارو ویژگی‌هایی دارد که بیانگر کیفیت و استحکام ان است. نوع مرغوب آن دارای ریز شاخه‌های بسیار و سرشاخه‌ها تقریباً به رنگ قرمز است. نوع نامرغوب آن نیز برنگ چوب است و در اثر مصرف زود شکسته می‌شود .
قسمت اصلی فعالیت تولید جارو در امیرکلا در خیابان طالقانی و بقیه بصورت پراکنده البته بصورت خیلی کم در دیگر محلات این شهر قراردارد .
 جاروبندی یکی از هنرهای دستی بسیار کمیاب در کشور است و کمتر جایی را می‌توان  یافت که مانند خیابان طالقانی تمام تولیدکنندگان این صنعت یکجا گرد هم آمده باشند .
جاروها پس از دسته‌بندی و مرتب کردن شاخه‌ها که منجر به تولید دسته جارو می‌شود و پس از بافتن و تزئین آن که عموما" توسط خانم‌ها  انجام می‌گیرد برای فروش فرستاده می‌شود .
در خصوص پیشینه این صنعت می‌توان گفت که در زمان‌های قدیم خیلی رونق داشته و به گفته یکی از تولیدکنندگان، در آن زمان‌ها جارو به کشورهای همسایه شمالی فرستاده می‌شد. ولی اکنون باتوجه به مدرن شدن زندگی و همچنین کشت نشدن این گیاه در مناطق کوهستانی رکود شدیدی در این صنعت به چشم می‌خورد . البته هنوز جارو با کیفیت بالا در این شهر توسط علاقه‌مندان به ریشه و سنت این شهر تولید می‌شود.
http://asremizban.com/vdci2.awtt1avccb.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما