تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۱۸۲
جالب است ۰ +
دولتمند خالف در ۷۴ سالگی درگذشت.
خواننده مشهور فارسی‌زبانان درگذشت
دولتمند خالف خواننده شهیر تاجیکستانی‌ بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.
دولتمند خالف موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک بود. او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان بود که فلک نام دارد.
دولتمند ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح امام رضا (ع) خوانده بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی، محمود حبیبی کسبی بود و آهنگسازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشت.
خالف بر قرابت‌های موسیقی ایران و تاجیکستان تاکید می‌کرد معتقد بود موسیقی ایرانی گنجی است که نه در زیر زمین یافت می‌شود و نه بر روی زمین. دولتمند خالف، استاد موسیقی، نوازنده و خواننده، مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک بود. آهنگ‌ها و آوازهای او حالت صوفیانه دارند و عمدتاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. وی بزرگترین فلک‌سرای تاجیکستان بود.
این هنرمند ۶ مقام را در کنسرواتوار موسیقی دوشنبه آموخته بود و برای نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار که از سازهای مشهور این منطقه است، جوایز ارزنده‌ای نصیب خود و کشورش تاجیکستان کرده بود. آوازهای او که اغلب بر اساس اشعار مولوی و دیگر شاعران برجسته زبان و ادبیات فارسی، دری و تاجیکی تنظیم شده‌اند از اقبال فراوانی در تاجیکستان، ایران و کشورهای حوزه زبان فارسی برخوردار است. دولتمند شهرتی جهانی دارد.
از مهم‌ترین آثار او هم می‌توان به «بوم»، «بهار آمد»، «شاه پناهم بده»، «دور مشو» و ... اشاره کرد.
http://asremizban.com/vdcd.j0f2yt0fxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما