تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۶۸
جالب است ۰ +
عصرميزبان-این روزها که دولت لحظات پایانی خود را سپری می کند، برخی از مدیران تشکل های صنفی و بخش خصوصی گردشگري در گفتگوهای رسانه ای به بیان ویژگی های وزیر اینده و نقد شرایط کنونی می پردازند.
انتخاب وزیر میراث کاربخش خصوصی نیست/برنامه تدوین کنید
عصرميزبان-این روزها که دولت لحظات پایانی خود را سپری می کند، برخی از مدیران تشکل های صنفی و بخش خصوصی  گردشگري در گفتگوهای رسانه ای به بیان ویژگی های وزیر اینده و نقد شرایط کنونی می پردازند.
چهره هایی که حتی خود را به عنوان نامزد وزارت میراث فرهنگی معرفی کرده اند.
بخش خصوصی صنعت گردشگری در ایران هم همچون بخش دولتی با ضعف ها و نگرش های قابل نقدی روبروست که در رقم زدن شرایط کنونی نقش پررنگی داشته است.
البته حساب بخش خصوصی کاربلد و دلسوز که منافع ملی را الویت قرار داده است و بدون هرگونه حمایتی در راستای رونق گردشگری داخلی و خارجی تلاش می کند،از این منتقدان جویای نام جداست.
 دولت در بسیاری موارد در حمایت از صنعت گردشگری موفق نبوده است و کسی منکر این ناکامی ها نیست.
اما نکته مهمی که در این نقدها می بایست مورد توجه قرارگیرد لحاظ کردن شرایط ویژه کشور است.
شرایطی که حتی در دوران جنگ هم شاهد ان نبودیم و در کنار تحریم های گسترده جهانی باید بحران اقتصادی ناشی از کرونا را به ان افزود.
نقد منصفانه حال و روز صنعت گردشگری به تحقق اینده ای بهتر کمک می کند.
دولت در چهارسال نخست به دلیل بازشدن درهای ارتباط جهانی و نرخ مناسب ارز،توانست در گردشگری نمره قبولی بگیرد و زمینه رونق این بخش را فراهم کند.
اما بازگشت تحریم های ظالمانه موجب شد تا این صنعت نیز دچار رکود شود و اندکی بعد با شیوع کرونا با چالش ها وبحران های جدی مواجه شود.
 چهره های نام اشنای بخش خصوصی که اینده کاری وزیر جدید را ترسیم می کنند به خوبی با این چالش ها اشنا هستند.
بنابراین به گونه ای رفتار نکنند که گویی خارج از گود بوده اند و نقشی در شکل گیری شرایط کنونی نداشته اند.
همان طور که بخش دولتی و وزارت میراث فرهنگی نیازمند راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی است،تشکل ها و مجوعه های مهم گردشگری کشور هم نیاز به ورود نیروهای تازه نفس،اشنا به معادلات جهانی و کارامد درشناخت شیوه های نوین این صنعت دارد.
 دولت ها در تمامی کشورهای دارای صنعت گردشگری پررونق،سیاست گذار،ناظر و حامی محسوب می شوند و این بخش خصوصی است که تحولات ورونق این صنعت را رقم می زند.
پس به نظر می رسد همگام با تغییر و اغاز به کار وزیر اینده،باید  تغییرات بنادین در تشکل های مهم گردشگری کشور را نیز رقم زد.
دولت اینده برای موفقیت در عرصه گردشگری نیازمند تقویت ارتباطات خارجی ،تشکیل شورای عالی گردشگری ، ورود همه ی ارکان حاکمیتی،الویت قراردادن دیپلماسی گردشگری در وزارت خارجه،تمرکز بر کشورهای همسایه و هدف، ایجاد زیرساخت های گردشگری و درنهایت سپردن امور به بخش خصوصی است.
بخش خصوصی که بیشتر از ایجاد تغییرات دردولت نیازمند هوای تازه است.
کار بخش خصوصی انتخاب وزیر یا نامزد شدن برای وزارت نیست بلکه تدوین راهکارهای کاربردی برای دولت اینده است تا شاهد برون رفت از وضعیت حال حاضر باشیم.
گلنارعباسي
  http://asremizban.com/vdcicvaz2t1aq.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما