تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۲۵۰
جالب است ۰ +
با وجود تلاش های شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی که برنامه ریزی برای بخش گردشگری اکسپو۲۰۲۰ دبی را برعهده دارد،به نظر می رسد الویت مجری برگزاری اکسپوی دبی، بخش میراث فرهنگی و گردشگری نیست.
ضرغامي بخواند:فرهنگ؛برگ برنده اكسپودبي
نگاهی به فعالیت های این شرکت و بخش های اطلاع رسانی ان بیانگر این مهم است که معرفی ایران و داشته هایش از حیث فرهنگی و گردشگری چندان مورد توجه شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نیست.
صنایع غذایی، فولاد، معادن، نفت، گاز، پتروشیمی ،آب، فرش وصنایع تولیدمحور، دغدغه اصلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برای حضور در این رویدادجهانی است.
نگاه صنعتی به اکسپو خطایی بزرگ است که موجب خواهد شد تا بازدیدکنندگان اکسپو با پاویونی کم فروغ و فاقد نشاط و جاذبه مواجه شوند.
این درحالی است که نگاهی به برنامه های روزانه و ماهانه اکسپوی دبی، اهمیت میراث فرهنگی و گردشگری را در بزرگترین نمایشگاه جهان اثبات می کند.
حضور تجاروبازرگانان دراکسپو ،همه ی ماجرای این رویداد نیست و انچه به اکسپو معنا می بخشد ابعاد فرهنگی این رویداداقتصادی است که به ان لقب المپیک فرهنگی ملل داده اند.
 شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی در شرایط تغییر مدیریت هادر وزارت میراث فرهنگی، تلاش کرده تا ازحیثیت بخش میراث و گردشگری برای حضور موثر در اکسپو دفاع کند.
برنامه های معرفی ایران نیز در قالب بهره گیری از امکانات نمایشگاهی و استیج برنامه ریزی شده است.
اما به نظر می رسد این شرکت به تنهایی قادرنخواهد بود برگفتمان صنعت غالب شود و بتواند با داشته های قدرتمند ایران درزمینه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برتری پاویون ایران را به رخ بکشد.
 ورود جدی وزیرمیراث فرهنگی برای تغییر معادلات اکسپو و نقش پررنگ فرهنگ و گردشگری در این رویداد و حمایت از شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی ضروری است.
زمان شش ماهه اکسپو بهترین فرصت ممکن برای رونق دوباره صنعت کرونا زده گردشگری ایران است که درحال کماست.
 تمامی بخش ها و معاونت های وزارت میراث فرهنگی باید کمک حال  مجری بخش گردشگری اکسپو باشند و شرایط مطلوب فعالان گردشگری را دراین رویداد پرمخاطب و میلیونی فراهم کنند.
 حتی معاونت پارلمانی این وزارتخانه نیز باید با رایزنی با نمایندگان مجلس حساسیت استانها برای حضور در اکسپورا تقویت کند.
 اکسپو رویدادصنعتی و تولیدی نیست.
بلکه جایی است برای ارایه خلاقیت ها در تمامی عرصه ها که درسالهای اخیر برگزاری مناسبات فرهنگی واجتماعی ملل را محورقرارداده است.
انچه به این گردهمایی جهانی معنا می بخشد ترسیم زندگی و پیشرفت مردمان یک کشور است که مختصات فرهنگی خودشان را دارند.
 دراین رویداد جهانی،غذای ایرانی اگرنگوییم بر نفت و گازو پتروشی ...برتری دارد بلکه باید هم تراز با این صنایع نگریسته و برجسته باشد. اگربه این باورنرسیم که انچه موجب رونق پایون ایران می شود،ایین ها،رسوم،فرهنگ بومی،موسیقی،صنایع دستی ،غذای ایرانی و جاذبه های تاریخی،طبیعی و فرهنگی است که موجب توجه بازدیدکنندگان به سایر صنایع شرکت کننده می شود،اکسپو را باخته ایم.
این مولفه ها است که ماندگاری شش ماهه بازدیدگان در پایون ایران موجب می شود و توجه همگان را برای دیدن ایران،به خود معطوف می کند.
عباس مهدوي http://asremizban.com/vdcakwnu149nm.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما