تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۲۵۱
جالب است ۰ +
سوريه سرزمين تفاوت هاست.جايي پرازجاذبه هاي تاريخي،فرهنگي وطبيعي با مردماني با مذاهب مختلف كه همواره كناريكديگرزيسته اند.
گردشگري؛ حلقه مفقوده ديپلماسي ايران در سوريه
یکی از دیدنی ترین و دوست داشتنی ترین کشورهای غرب آسیا که در نزدیکی سواحل دریای مدیترانه قرار گرفته و با کشورهایی ازجمله ترکیه، عراق،لبنان و اردن مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور شهر دمشق بوده و بزرگترین شهر آن نیز حلب است.
سوریه دارای تاریخی چندین هزار ساله قبل است و در مناطق مختلف این كشور می توان آثار و شواهدی از زندگی انسان های قرن ها پیش یافت كه امروز برای بسیاری قیمتی و ارزشمند است .
این كشور بیش از 10 هزار مكان دارای آثار باستانی شناخته دارد كه دو برابر این رقم هنوز ناشناخته مانده و كشف نشده است.
پیش از آغاز بحران، سالانه حدود دو میلیون اروپایی به سوریه برای اقامت های كوتاه مدت و بلند مدت سفر می كردند و صنعت گردشگری در این كشور به عنوان یكی از منابع مهم درآمد زایی محسوب می شد.
سفر برخی از این گردشگران با خودروهای شخصی دارای امكانات اقامت و به صورت دوره ای بود كه شامل چند كشور منطقه شامات از جمله سوریه ، اردن و لبنان می شد و برخی مواقع تا چند هفته به طول می انجامید.
وجود همین آثار باستانی در سوریه و برخی اماكن مقدس برای همه ادیان و مذاهب زمینه ای را در این كشور فراهم كرد كه شمار زیادی از علاقه مندان در طول تاریخ راهی این كشور شوند تا از نزدیك شاهد عظمت و تاریخ این كشور مهم غرب آسیا باشند.
با توجه به وضعیت آشفته و جنگ های داخلی در سال های اخیر، از میزان و حجم گردشگران ورودی کاهش یافته است ولی با این حال این کشور با داشتن جاذبه های گردشگری بی نظیر خود باز هم توانسته است توجه بسیاری از گردشگران را به سوی خود جلب کند.
پیش از بحران در سوریه فقط از جمهوری اسلامی ایران سالانه یك میلیون و یكصد هزار نفر برای زیارت اماكن مقدس و گردشگری از راه های زمینی و هوایی به سوریه سفر می كردند و در هر هفته 96 پرواز مسافران را به سوریه منتقل و یا از آن خارج می كرد.

بنابر گزارش وزارت گردشگری سوریه، اين كشور درسال 2019 میلادی،شاهد ورود 2 میلیون و 400 هزار گردشگر خارجی بود.
در این گزارش ذكرشده با بازگشت امنیت و ثبات به شهرهای ومناطق سوریه،این کشورشاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشوراست وحدود 31 درصد وضعیت گردشگری سوریه نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
با وجودسالها مناسبات گسترده ایران وسوریه درزمینه گردشگری،اما این مهم این روزها به حاشیه رفته ودردیپلماسی مسئولان مرتبط جایگاهی ندارد.
هم اکنون مجوعه هاي متعدد اقتصادی حاکمیتی نظیردفترهماهنگی اقتصادی ایران وسوریه،دفتراقتصادی ایران درحلب وسایربخش های خصوصی اقتصادی دراین کشورفعال هستند که برنامه ریزی های خود را معطوف به حوزه های صنعتی و کشاورزی و تولیدی کرده اند و گردشگری حتی درخدمات دهی انان مورد توجه واقع نشده است.
این درحالی است که روس ها تلاش های گسترده ای را برای سرمایه گذاری درمراکزگردشگری سوریه اغازکرده اند.حضوردربازارگردشگری سوریه با توجه به سابقه حجم ورود گردشگران ایرانی به این کشور،بیش از سایرعرصه ها ضروری است.نفع سوری ها ازگردشگران ایرانی همواره بیش ازما بوده است وحالا فرصت مناسبی است تا با تعریف همکاری های مشترک از منافع مشترک نیزبهره برد.
پس ازجنگ نيزسوري ها ايران را نزديكترين كشوربه خودمي دانند وفرصت طلايي وبي نظيري براي مناسبات گردشگري فراهم است.
ورود به بازارگردشگری سوریه می تواند علاوه برجذب گردشگران این کشورزمینه حضورگردشگران کشورهای همسایه سوریه را در ایران،فراهم کند.گردشگری بهترین وموفق ترین سرمایه گذاری برای منتفع شدن مردم دو کشوراست وعلاوه برره اورد اقتصادی در پیوند هربیشترمردمان منطقه نیزنقش مهمی ايفا می کند. http://asremizban.com/vdcbu8b5prhbs.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما