تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۲۶۳
جالب است ۰ +
عصرميزبان-یکی از جاذبه‌های سفر،دیدن حیوان‌های زیبا و عجیب است. شاید در ایران کمتر حیوانی را به توان پیدا کرد که مانند«گاندو» عجیب و خاص باشد.
تمساح خجالتي و محبوب ايران
گاندو یا تمساح پوزه کوتاه نوعی کروکودیل بومی ایران و پاکستان است.این حیوان بزرگ‌ترین خزنده در هر دو کشور به حساب می‌آید که طی ۶۵ میلیون سال گذشته تغییرات کمی کرده است.این تمساح در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان زندگی می‌کند و در زبان بلوچی «گاندو» یعنی «راه رونده روی شکم» نامیده می‌شود.
شاید جالب باشد که بدانید گاندو تنها تمساحی است که به طور طبیعی در ایران زندگی می‌کند و همین ویژگی آن را به حیوانی محبوب در بین گردشگران تبدیل کرده است.
این حیوان در مناطقی مثل روخانه‌ی «باهوکلات» و رودخانه‌ی «سرباز» و محدوده‌های آبی چابهار به عنوان تنها نواحی زیستی گاندو در ایران، زندگی می‌کنند. این حیوان هم‌زیستی مسالمت آمیزی با مردم منطقه دارد و هر سال تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه می‌آورد. مناطق جنوبی سیستان‌و‌بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشکسالی و قحطی روی زندگی آن‌ها سایه خواهد انداخت. به خاطر همین باور قلبی،‌ آن‌ها تمام تلاش خود را برای مراقبت و بقای این حیوان به کار می‌گیرند.
گاندو حیوان بسیار باهوش،‌ زیرک و خیلی ترسو هستند برای همین به کمی سخت می‌توان آن‌ها را بیرون از آب مشاهده کرد. این خزنده از فاصله ۵۰۰ متری صدا را از پشت سر خود می‌‌شنود و به سرعت در آب پنهان می‌‌شود. هرچند گاندو‌ها در شرایط عادی کاملا اجتماعی هستند و در صورت نبود خطر به راحتی در کنار انسان‌ها رفت‌و‌آمد می‌کنند. برخلاف چهره وحشتناک، آنها حیوانات کاملا آرامی هستند.
http://asremizban.com/vdcebx8wijh8p.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما