تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۲۸
جالب است ۰ +
ایستگاه های قطاردر مسیرراه اهن شمال با معماری جذاب خودتوجه هربیننده ای را به خود جلب می کند.
زیبا ترین مسیرریلی ایران

ایستگاه های قطاردر مسیرراه اهن شمال با معماری جذاب خودتوجه هربیننده ای را به خود جلب می کند.
ایستگاه هایی که اگرچه به امکانات امروزی محهزشده اند اما هنوزروایتگرگذشته خود هستند.راه اهن شمال 1 دارای 23ایستگاه بزرگ و کوچک است و به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود.
مسیرراه اهن شمال هم نشین با کوه،جنگل،تاریخ و معماری است.درقطارهای این مسیر نبایدفرصت دیدن ونشستن پشت پنجره راازدست داد.
این زیبایی درمسیرسوادکوه به اوج می رسد.پل ها و تونل هایی که به صدسالگی خودنزدیک می شونداما همچنان پابرجا ،محل ترددغول های اهنی هستندکه روزانه این مسیرپرپیچ وخم را طی می کنند.
سازه هایی که با ابتدایی ترین ابزاربشری دردل کوه و جنگل ساخته شده اندوحتی برای معماران و مهندسان امروزهم
شگفتی سازند.
پل ها و تونل ها درنقاطی دوراز دسترس انسان،باطبیعت پرباران ورانشی منطقه ان هم با کمترین اسیب به محیط زیست با بیل و کلنگ و توان کارگران ساخته شده اند.
طراحی مسیر115 کیلومتری خطراه اهن شمال ازگدوگ تا قام شهربه گونه ای بوده که با ساخت ان یکی از زیباترین مناظردست سازبشردردامنه ای شمالی رشته کوه البرز پدیدامده است.
دراین مسیردره هایی عمیق،قله هایی رفیعوصعب العبوری وچود دارد که موجب احداث راه اهن با تعداد بسیاری تونل وپل های بزرگ و کوچک،همراه با خطوط حلزونی شکل معروف به سه خط طلا شده است.
ایستگاه های راه اهن شمال هرچندبه امکانات وتجهیزات مدرن امروزی مجهزنداماهمچنان ازابزارگذشته نیزبهره می برند.نکته جالب توجه اطمینانی است که کارکنان راه اهن به ابزارقدیمی دارندومعتقدندکه درصدخطای بسیارکمی دارند.
دریافت مجوزحرکت قطار درمسیر،هنوز مربوط به همان سالهای ابتدایی فعالیت راه اهن است وبا میله های کوچکی انجام می شودکه لوکوموتیورانان با دریافت وواگذاری ان ،مجوزادامه مسیررا دریافت می کنند.
حتی تلفن های هندلی هم با وجودتلفن های تصویری روی میزروسای ایستگاه ها جایگاه خودرا دارند.     
   http://asremizban.com/vdcfa.d0ww6dciig.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما