تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۳۵
جالب است ۰ +
75 میلیارد تومان به میراث‌فرهنگی و ۳۰ میلیارد تومان به گردشگری گیلان اختصاص یافت.
بازگشایی موزه ملی خاویار ایران در نوروز
سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از آخرین مصوبات دولت در سفر استانی رییس جمهور به این استان خبر داد و گفت:در این سفر مصوبات زیادی در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری مطرح و در نهایت ابلاغ شد.
ولی جهانی افزود:در شورای اداری استان ۷۵ میلیارد تومان برای حوزه میراث فرهنگی مصوب شد که در طی سه سال پرداخت خواهد شد بخش عمده‌ای از این پول قرار است به بناهای تاریخی اختصاص یابد که نیازمند مرمت اضطراری هستند. همچنین طرح توسعه موزه‌های گیلان در بخش خصوصی و دولتی در دست اقدام قرار گرفت. موزه مارلیک، رودبار، رشت، لاهیجان، و سایر موزه‌های استان گیلان در این لیست قرار دارند.
جهانی در ادامه به بحث آزادسازی حرایم آثار تاریخی استان اشاره کرد و گفت: آزادسازی برخی از محوطه‌ها و بناهای تاریخی با اعتبار در نظر گرفته شده نیز مد نظر است. یا آنکه بتوانیم با مالکین به اجماع نظر برسیم تا آزادسازی انجام گیرد.
توجه به زیرساخت‌های گردشگری یکی دیگر از مصوبات سفر رییس جمهور به استان گیلان است چنانچه به گفته جهانی ۳۰ میلیارد تومان در این حوزه به استان اختصاص یافت. او تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌های گردشگری استان گیلان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم چنانچه در قلعه رودخان به لحاظ برق مشکلات زیادی وجود دارد و نیاز است با تخصیص بودجه این مشکلات رفع شود.
به گفته سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان حدود ۱۰ پروژه در آستانه اشرفیه و لاهیجان مورد بازدید قرار گرفت. در این میان یکی از مجموعه‌های مورد بازید شیلات کیاشهر بود که مجموعه‌ای هشت هکتاری است و قرار شد به عنوان موزه ملی خاویار ایران فعال و درهای این مجموعه قبل از نوروز ۱۴۰۱ به روی بازدیدکنندگان بازشود. در این موزه مردم می‌توانند اصول و فنون مربوط به فناوری ماهی در دریا و از دریا تا شیلات را نظاره کنند. در این مجموعه حدود ۲۵ ساختمان وجود دارد که حدود ۱۳ مورد شامل شورخانه، مهمانسرا، نجاری، مرکز اسناد، مهمانخانه، سریشم‌سازی ثبت ملی شده دراین راستا فراخوانی برای واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی منتشر شده‌است.
جهانی ادامه داد: با توجه به آنکه وزیر میراث و گردشگری به دلیل برخی مسائل در سفر رییس جمهور حضور نداشت، از این رو بازدید از مجموعه‌ها با همراهی معاون پارلمانی وزارتخانه انجام گرفت و مجموعه دیگری که بازدید کردیم، مجموعه شیخ زاهد گیلانی بود. با توجه به آنکه طی سال‌های گذشته هزینه‌های زیادی را صرف بازسازی و بهسازی آن کردیم بنابر آن نهاده شد تا این مجموعه که مربوط به دوره صفویه است به عنوان موزه سادات کیایی تعریف شود. طرح آن نوشته شده و قرار است به زودی اجرایی شود.
به گفته سرپرست اداره کل میراث و گردشگری استان گیلان تسهیل و هموار کردن راه‌های ثبت جهانی ماسوله از دیگر تاکیدات مسئولان در سفر رییس جمهور به استان گیلان بود چنانچه بر این اساس برخی از موارد که مانع ثبت جهانی ماسوله هستند باید مورد بررسی قرار گیرند و بر اساس تعهداتی که به یونسکو ارایه خواهیم داد باید رفع شوند. اعتباری پنج میلیارد تومانی به این مهم اختصاص یافته و امیدوار هستیم بتوانیم با این بودجه راه‌های ثبت جهانی ماسوله را هموار کنیم.
جهانی درخصوص صحبت‌های رییس جمهوری که خطاب به همه دستگاه‌های دولتی عنوان کرد: سواحل را آزاد کنند زیرا هیچ دستگاهی حق ندارد ساحل را در اختیار بگیرد و مردم را محروم کند، البته این کار فقط در گیلان اتفاق نمی‌افتد بلکه در مازندران هم وجود دارد. همه دستگاه‌های اداری، اجرایی و دولتی که به نام حکومت عمل می‌کنند باید در رعایت مقررات و عدالت پیشتاز باشند، گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از شورای اداری دریافت کردیم بنا بر آن نهاده شد که دستگاه‌های دولتی که در حرایم مربوط به دریا فعال هستند کمک‌های شایانی در این حوزه به ما داشته باشند دریافت مصوبه در این خصوص، روند پیشروی این کار را تسریع خواهد کرد. ضمن آنکه رییس جمهور نیز تاکید داشت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هر چه سریعتر تکلیف خود را در حوزه آزادسازی حرایم دریا مشخص کنند. این امر مصوب شده و تمام دستگاه‌های دولتی موظف به تمکین از آن هستند. در این خصوص مصوبه دولت و مصوبه میراث فرهنگی می‌تواند ضامن اجرایی شدن این امر باشد. طی ۴۰ روز آینده گزارش مفصلی از ساختمان‌هایی که در حرایم دریا ساخته شده‌اند ارایه خواهیم داد.
 او در خصوص گردشگری دریایی در استان گیلان نیز گفت: یک کشتی در اختیار میراث و گردشگری و دو کشتی در اختیار بخش دولتی که میراث فرهنگی هیچ اختیاری درباره آن‌ها ندارد، قرار دارد. بر آن شدیم تا برنامه‌ای هدفمند برای آن کشتی‌ها با برگزاری نشست با مسئولان بخش دولتی در نظر گیریم.
  http://asremizban.com/vdcebn8xijh8x.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما