تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۳۳۷
جالب است ۰ +
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان از آماده‌سازی پرونده شیوه سنتی پرورش نژاد منحصربفرد اسب کاسپین به منظور ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد.
ورودگیلانی ها برای حفظ زیبای۳ هزارساله خزز
ولی جهانی افزود:  حفظ و حراست از نژاد اسب کاسپین با ثبت آن در فهرست میراث ناملموس کشور که از جمله گونه‌های منحصر به فرد در سطح جهان به شمار می‌رود از جمله اقدامات اولویت‌دار این اداره‌کل در راستای حفاظت از این میراث ارزشمند استان است که  نیازمند همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی است.
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد اسب کاسپین تصریح کرد: این گونه بی‌نظیر در منطقه گیلان از قدمتی بالغ بر سه هزار ساله برخوردار است که بقایایی از آن نیز در کاوش‌های باستان‌شناسی در استان بدست آمده و در نقوش برجسته تخت‌جمشید نیز به تصویر کشیده شده است.
جهانی اضافه کرد: همچنین جثه کوچک این نژاد که با نام اسب کاسپین در سطح بین‌المللی شناخته شده است، از دیگر ویژگی‌های منحصربفرد آن به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم تا با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ، با ثبت این میراث ارزشمند ناملموس کشور فرصت حمایت همه‌جانبه از این نژاد کم‌نظیر اسب فراهم شود.
اسب کاسپین  با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژاد اسبهای موجود در جهان است. نام رسمی این اسب در ایران بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی ایران مطابق با نام بومی و بین المللی اسب کاسپین است. این نژاد جد اولیه کلیه اسب های خونگرم دنیا است و پراکندگی فعلی آن از بهشهر در نزدیکی دشت ترکمن تا تالش در غرب گیلان است.
نژاد اسب کاسپین رو به انقراض است؛ بر اساس تخمین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ راس اسب کاسپین در جهان وجود دارد که ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس آن در کشور، به ویژه در استان گیلان و خطه شمال و در سایر استان‌ها بصورت پراکنده در باشگاه‌های سوارکاری دیده می‌شوند.
۱۸ دوره جشنواره زیبایی اسب کاسپین پیش از کرونا در گیلان با همت مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان، معاونت بهبود تولیدات دامی، مرکز تحقیقات، انجمن صنفی اسب کاسپین و باشگاه سوارکاری تکتاز برگزار شد و اسب «نوید» اسطوره زیبایی نریان‌های دوره هجدهم کشور شد؛ به طور کلی اسب کاسپین علاوه بر اینکه کاربری ورزشی دارد، در ابعاد گردشگری نیز دارای اهمیت بوده و سرمایه گذاران می‌توانند از این پتانسیل استفاده نموده و در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
  http://asremizban.com/vdcgru9w4ak9w.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما