تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۳۵۸
جالب است ۰ +
محققان حوزه تنوع زیستی دانشگاه تربیت مدرس با بهره گیری از پهپادها موفق به اندازه گیری آبشاری در منطقه نور شدند که به گفته آنها این آبشار بلندترین آبشار کشور با ارتفاع ۲۵۰ متر است.
شناسایی بلندترین ابشارایران با پهپاد
حامد یوسف زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در حوزه تنوع زیستی گفت: دره ای در نور قرار دارد که به آن بهشت آبشارها گفته می شود و در آن چندین آبشار قرار دارد و در میان آنها، آبشار "شار دره" با طول ارتفاعی حدود ۲۵۰ متر در چشم انداز جنگلی، بلندترین آبشار از نظر ارتفاعی در ایران به شمار می رود.
وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از این آبشار منتشر نشده بود، خاطر نشان کرد: این آبشار به دلیل ارتفاع زیاد، تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته بود؛ از این رو با استفاده از پهپادی موفق به بررسی آن شدیم و در این بررسی ها، ارتفاع این آبشار، ۲۵۰ متر برآورد شده است.
یوسف زاده اظهار کرد: ارتفاع بلندترین آبشار کشور حدود ۱۵۰ متر است، ولی ارتفاع این آبشار حدود ۲۵۰ متر برآورد شده و این بلندترین آبشاری است که تاکنون گزارش شده است.
ه گفته این محقق حوزه تنوع زیستی دانشگاه تربیت مدرس، پرونده این آبشار به عنوان اثر طبیعی ملی در سازمان میراث و گردشگری استان مازندران در حال بررسی و ثبت است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در مرکز جنگل هیرکانی به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم "زیست‌کره" در مجاورت روستای "ملا کلا"ی شهرستان نوشهر قرار گرفته است. قرار گرفتن دو دریاچه در کنار جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تبدیل به محیط بسیار جذاب در حوزه اکوتوریسم شده است.
به گفته وی، یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل آموزشی پژوهشی دانشگاه، وجود آبشارهای متعدد در طول دره مسیر قدیمی مال‌رو نوشهر به شهر تاریخی کجور است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های دکتر عباس اسماعیلی، رئیس دانشکده منابع طبیعی مبنی بر تعیین ظرفیت ها و پتانسیل جنگل دانشگاه در حوزه اکوتوریسم، یک تیم کارشناسی تعیین شد که درحال لیست کردن ظرفیت های گردشگری این منطقه هستند.
یوسف زاده یادآور شد: از ویژگی های بارز این آبشار وجود چندین حوضچه در طبقات مختلف ارتفاعی، محاط شدن با درختان جنگلی و داشتن آب در تمام طول سال است. مسیر جنگلی با شیب نسبتا ملایم به همراه عبور از توده های جنگلی انبوه و زیبای درختان بلوط، افرا، ممرز، بارانک و سرخدار و منتهی شدن دره به دشت کرفس کوهی در فصل بهار، آن را بسیار مناسب برای بازدید علاقه مندان بویژه گردشگران در حوزه اکوتوریست کرده است.
 
 
  http://asremizban.com/vdcjfoetzuqei.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما