تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۳۸۵
جالب است ۰ +
نمایشگاه اشیای استردادی از فرانسه در موزه ملی ایران یکی ازمهمترین رویدادهای میراث فرهنگی درسال جدید محسوب می شود.
رایزنی با نوادگان سفیر شارل دوگل برای اثار تاریخی ایران
۲۹ شی‌ء استردادی شامل ظرف سفالی لوله‌دار متعلق به دوره آهن اول، پیکرک‌های سفالی دوره عیلام میانه، ظرفی از جنس قیر طبیعی دوره عیلام میانه، پیکرک سفالی دوره اسلامی، دوات سفالی لعابدار دوره سلجوقی، بشقاب سفالی دوره اشکانی است. قدیمی‌ترین شی‌ء یک قطعه سفال دوره عصر مفرغ است که حدود پنج هزار سال قدمت دارد.
 این آثار از سوی رایزن فرهنگی ایران در پاریس و با مذاکراتی که رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی پنج ماه با نوادگان سفیر"شارل دوگل" درزمان جنگ جهانی دوم درایران داشتند، به کشور بازگشت.
مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در این باره گفت: به ۸۰ نمایندگی‌مان در ۶۵ کشور تاکید کردیم که یکی از شرح وظایف آ‌ن‌ها، شناسایی آثار و اشیای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران باشد و باید این موضوع در دستور کارشان قرار بگیرد.
محمدعلی کیانی گفت:سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی تمام فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. به ۸۰ نمایندگی‌مان در ۶۵ کشور تاکید کردیم، یکی از شرح وظایف آ‌ن‌ها، شناسایی آثار و اشیای تاریخی فرهنگ و تمدن ایران است که باید در دستور کارشان قرار بگیرد. رایزن‌های فرهنگی ما در حال انجام آن هستند و هماهنگی‌های لازم نیز انجام شده است.
او تصریح کرد:رایزن‌های فرهنگی ما در تعدادی از کشورها در حال شناسایی تعداد دیگری از آثار هستند، بعد از مذاکرات و اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، این موارد را اعلام خواهیم کرد.
نمایشگاه این آثار کم‌نظیر تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۱ میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن اسلامی است.
http://asremizban.com/vdcjfietzuqeo.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما