تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۹۹
جالب است ۰ +
درهای کاروانسرای زیبای شمالی برروی گردشگران باز شد.
درهای تی تی بازشد/جاذبه جدید گیلان برای گردشگران
درهای کاروانسرای تی‌تی با قدمت ۶ قرن در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان که یکی از مجموعه ۵۶ کاروانسرای ایران و نماینده آتی میراث کشور برای ثبت جهانی است، از دیروز به روی گردشگران گیلان باز شد.
به گزارش عصرمیزبان کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق گیلان واقع شده است. نام این کاروانسرایِ برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.
کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.
این بنا در اواخر دوران حکومت محلی کیایی که درعصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد؛ به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.
کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی ، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از ۲ نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است.
 

http://asremizban.com/vdcebo8xijh8o.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما