تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۵۵۸
جالب است ۰ +
تعداد نظر۲
قطب گردشگری ساحل خزر چند سالی است که در حال شکل گیری است.
قطب گردشگری خزر در ۹۰ کیلومتری ایران
در سال‌های اخیر ترکمنستان سرمایه‌گذاری در ساحل آوازه بندرترکمن‌باشی استان بالکان را آغاز کرده و قصد دارد منطقه‌ای جذاب برای گردشگران علاقمند به ساحل خزر ایجاد کند.
در حالی که گردشگری در ساحل ایرانی خزر با وجود نزدیکی دریا و جنگل و تنوع اقلیمی، قابل مقایسه با ساحل ترکمنستان نیست، اما حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، به‌زودی مقصد پرجاذبه‌ای را در ترکمنستان رقم خواهد زد.
در غفلت مسولان و تصمیم‌گیران کشور، منطقه‌ای در ساحل خزر شکل گرفته که حتی برای مدیران شمالی که به دیدن آوازه رفته‌اند، حیرت‌انگیز و برای فعالان گردشگری تاسف برانگیز بود.
 منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان که از سال ۲۰۰۷ کار ساخت و تجهیز آن آغاز شده، اکنون پس از گذشت ۱۵ سال به منطقه‌ای جذاب برای گردشگران منطقه و سایر کشورها تبدیل شده است به‌طوری که از آن به عنوان نگین سواحل شرقی دریای خزر یاد می‌کنند.
 دولت ترکمنستان با پیروی از اصل بی‌طرفی، ثبات پایدار اوضاع سیاسی، اجتماعی، توانمندی و ظرفیت‏‌های اقتصادی و برخورداری از ذخایر سرشار انرژی، با ارائه تسهیلات به ویژه در صدور ویزا، معافیت های مالیاتی، اختصاص زمین، تسهیلات اداری، ثبت شرکت و دریافت طرح، توانسته تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی را برای مشارکت در ایجاد منطقه ملی گردشگری آوازه در ساحل دریای خزر جذب کند.
 کارشناسان بین‏‌المللی صنعت گردشگری معتقدند که دولت ترکمنستان با سرمایه‏‌گذاری کلان قصد دارد در آینده منطقه ملی گردشگری آوازه را به یک منطقه آزاد گردشگری و تجاری در ساحل دریای خزر تبدیل کند.
 در روزهای پایانی مهرماه امسال، هیاتی تجاری و فرهنگی از استان گلستان با شناور گردشگری به بندر ترکمن‌باشی کشور ترکمنستان سفر کرد.

این سفر در راستای تفاهم‌نامه‌های امضا شده در خرداد ماه امسال انجام گرفت.
نکته قابل تامل این سفر تعجب و تاسف مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از رونق و شکوفایی ساحل خزر و مقایسه ان با ساحل فقیر استان گلستان بود.
 محمد جواد ساوری در پیج اینستاگرامی خود، سوار بر کشتی و با منظره‌ای از هتل‌های ساحلی منطقه ازاد آوازه نوشته است: «فقط می توانم بگویم قدرداشته هایمان را تا الان ندانسته‌ایم. در ۹۰ کیلومتری بندر ترکمن ایران چنین ساحلی وجود دارد که ۱۹ هتل در آن احداث شده است اما ما از تنها جزیره گردشگری دریای خزر (آشوراده) بهره نبرده‌ایم.»

او از رایزنی برای راه اندازی کشتی‌های تفریحی و مسافری میان استان گلستان با بندر ترکمن‌باشی خبر داده است.
بی‌تردید برنده واقعی ایجاد ترددهای دریایی با این بندر همسایه، گردشگری کشور ترکمنستان خواهد بود زیرا که توسعه و رونق این منطقه، در فقر گردشگری سواحل استان گلستان، برای گردشگران و ترکمن‌های ایرانی جذاب و رویایی خواهد بود.
جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه استحفاظی شهرستان بندرترکمن قرار دارد و همواره گرفتار وعده‌های دولت‌های مختلف برای احیای گردشگری بوده است.

نویسنده:عباس مهدوی
http://asremizban.com/vdcbuwbsprhbs.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر مسئولان ما که هیچ برنامه ای برای توسعه کشور ندارن
ترکمنستان از ساحل بی اب و علف چی ساخته
اونوقت شمال ایران و بندر ترکمن در فقر به سر می بره
feedback
Iran, Islamic Republic of
بی عرضگی محض و نبود شایسته سالاری