تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۵۸۶
جالب است ۰ +
تعداد نظر۱
ورزش زورخانه ای به نام آذربایجان ثبت شد.
سرقت بزرگ از گود زورخانه ایران!
به گزارش عصرمیزبان یونسکو در توییتر خود این خبر را تایید کرده و به جمهوری آذربایجان تبریک گفته است. در توییتر رسمی یونسکو آمده: فرهنگ پهلوانی، بازی های سنتی زورخانه ای، ورزش کشتی به تازگی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.
تبریک به آذربایجان.
این در حالیست که این رشته، در آذربایجان هیچ خاستگاهی ندارد و حتی یک گود زورخانه در این کشور وجود ندارد!
این ورزش در حالی به نام آذربایجان در یونسکو ثبت شده که در ایران دو فدراسیون ملی و بین المللی وجود دارد که بودجه ای هنگفت را سالانه دریافت می کنند اما با بی تفاوتی نتوانستند که این رشته اصیل ایرانی را به نام ایران حفظ کنند.
هفدهمین کمیته بین‌ دولت‌ها برای پاسداری از میراث ناملموس یونسکو درحالی به کار خود پایان می‌دهد که ثبت چند میراث ناملموس به نام کشورهای همسایه در غفلت و سکوت ایران، واکنش‌برانگیز شده است.
در این دوره از اجلاس کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ناملموس، ۶ پرونده را مشترک با چند کشور همسایه برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد کرده بود که از میان آن‌ها، چهار پرونده «هنر ساختن و نواختن عود»، «شب یلدا/چله»، «سوزن‌دوزی ترکمن» «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» ثبت جهانی شدند و دو پرونده «جشن مهرگان» و «هنر ساختن و نواختن ساز رُباب» هم پذیرفته نشده و برگشت داده شدند.
اما این بین، ثبت پرونده «فرهنگ پهلوانی: بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی» به نام کشور آذربایجان در یونسکو، اعتراض و واکنش‌های بسیاری از اساتید و کارشناسان میراث فرهنگی را برانگیخته است. این پرونده به صورت ملی از سوی جمهوری آذربایجان، درحالی به یونسکو پیشنهاد و در هفدهمین کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ناملموس ثبت جهانی شد که ایران پیش‌تر، در سال ۲۰۱۰ ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای را به نام خود در یونسکو ثبت کرده بود.
به گزارش ایسنا بررسی و رأی‌گیری پرونده فرهنگ پهلوانی: بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی به نام جمهوری آذربایجان درحالی انجام شد که از ایران، علاوه‌بر احمد پاکتچی ـ سفیر ایران در یونسکو ـ ‌علی دارابی ـ قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی ـ و همچنین مصطفی پورعلی ـ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ـ‌ در محل برگزای این نشست در مراکش حضور داشتند و این پرسش‌ها مطرح شده که چرا وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان آن موضع جدی نسبت به اقدام جمهوری آذربایجان نداشته‌اند؟ چرا زمانی که این پرونده در وب‌سایت یونسکو قرار گرفته بود، وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی با توجه به ریشه ایرانی ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی و همچنین ثبت پرونده‌ آن در یونسکو، معترض نشده و موضوع آن را مسکوت گذاشته است؟ اگر این‌گونه نیست، واکنش‌ها و پیگیری‌ها چه بوده و چرا اعلان عمومی نشده است؟


 
http://asremizban.com/vdccaeqp82bq4.la2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
قبلا گویا ثبت شده بود