تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۶۰۲
جالب است ۰ +

زیبای خجالتیِ در حال انقراض

.The Caspian seal sprays bad conditions in the Caspian Sea
خطر انقراض این زیبای خجالتیِ جدی است.
زیبای خجالتیِ در حال انقراض
مرگ‌ومیر فک‌ها در سواحل ایرانی خزر به‌ مراتب کمتر از کشورهای حاشیه خزر است. در روزهای گذشته لاشه 2500 فک خزری در سواحل داغستان روسیه کشف شد. این خبر برای گونه‌ای که به‌شدت در معرض خطر است و در یک سده اخیر 93 درصد از جمعیت آن نابود شده بسیار ناگوار است.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از زیست بوم، صید بی‌رویه، جمعیت آبزیان خزر را به‌شدت کاهش داده است. فک‌های خزری در رأس هرم غذایی، باید روزی 2 تا 3کیلو ماهی(میگو، گوبی، کیلکا) بخورند اما به‌ دلیل صید بی‌رویه در سواحل پنج کشور حاشیه خزر، جمعیت این آبزیان به‌شدت کاهش یافته و در نتیجه شکارچی آنها نیز دچار کمبود منابع غذایی شده است. ضمن این که فک‌ها که حاکمان بلامنازع خزر بودند چند سال است با گونه مهاجم «شانه‌دار» هم‌سفره شده‌اند و عملا منابع غذایی فک‌ها محدودتر از قبل شده است. زمانی که بدن فک‌ها به‌علت نرسیدن غذای مناسب ضعیف شود، مقاومت‌شان در مقابل انواع میکروب‌ها کاهش می‌یابد و بیماری به آنها هجوم می‌آورد.
روند آلودگی‌های شهری، کشاورزی و صنعتی، تغییرات آب و هوایی و انواع بیماری‌های انگلی و ویروسی از دیگر عوامل از بین رفتن فک‌های خزری است. اما یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر فک‌ها مانورهای نظامی است. 
فک برای زادآوری به بخش‌های یخ‌زده خزر می‌رود. اما در سایر فصول سال، در تمام پنج کشور حاشیه خزر تردد دارد. طبق نتایج بررسی‌های سنوات قبل، جمعیت این گونه در گذشته بیش از یک‌میلیون قلاده بود. اما براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد، جمعیت آنها به ۷۰ هزار قلاده کاهش یافته بود. فک‌ها عمدتا از ماهی‌ها به‌ویژه گونه کیلکا تغذیه می‌کنند و می‌توانند به طول بیش از 1.6متر و وزن 100کیلوگرم برسند. فک‌های خزری البته در رأس هرم غذایی قرار دارند و در بزرگسالی هیچ دشمن طبیعی‌ای ندارند.
تنها پستاندار دریای خزر فوک خزری یا فوک کاسپین است. در دنیا بیش از ۳۰ گونه فوک وجود دارد که این گونه خزری جزو کوچک‌ترین آن‌هاست. 
http://asremizban.com/vdcbu5b0prhbg.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما