تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۷۴۴
جالب است ۰ +
«اکولوژ مزرعه قو» یک مجموعه طبیعی و گردشگری کم‌نظیر در لاهیجان است.
مزرعه قو؛ جاذبه متفاوت شهر چای
اگر خواستید مجموعه‌ای از کمیاب‌ترین گلها و گیاهان دنیا را از نزدیک ببینید، لازم نیست به دور دنیا سفر کنید، «اکولوژ مزرعه قوها» در روستای «کوه بیجار» لاهیجان نزدیک است. مزرعه‌ای مشرف به تالاب ثبت شده «سوستان» که با تلاشهای «محمدمهدی آهنی زاده» و «مهناز دیوسالار» ایجاد شده است. هرچند، ۱۵سال صرف احداث آن شده، اما درب «اکولوژ مزرعه قوها» فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به روی علاقمندان باز شد.
 مزرعه قوها، یک پروژه گردشگری، اقامتی و تفریحی است که علاوه بر امکانات اقامتی و ورزشی، برکه‌ای ویژه قوهای فریادکش دارد. همچنین، گلخانه‌ای ویژه پرورش گیاهان استوایی، گلخانه‌ای ویژه گیاهان بیابانی و کویری، استخری حاوی ماهی‌های مقدس ژاپنی و استخر دیگری که ویژه ماهی درمانی است.
مسیر دسترسی به مزرعه قو در جاده‌ای که از میدان کاشف لاهیجان به سمت روستای «کتشال» می‌رود، با تابلوهای راهنما مشخص شده است. در انتهای کوچه شهید ستوده، بخش پذیرش مزرعه با طاق نصرتی از گل‌های رز به میهمانان خوش آمد می‌گوید و راهنمایانی که منتظرند تا در قالب گروه‌های چند نفره شما را به دیدن یک مجموعه چهار و نیم هکتاری از طبیعتی منحصربه‌فرد ببرند.
 در ابتدای ورود، سنگفرشی به شکل گل‌های تودرتو با استفاده از ۱۵ هزار قطعه سنگ دیده می‌شود.
راهنمای مزرعه توضیح می‌دهد که طراحی و اجرای آن توسط مالک مزرعه یعنی دکتر آهنی زاده، انجام گرفته است.
 سوغات‌سرای مزرعه، شبیه به خانه‌های موزه میراث روستایی طراحی شده است و در مسیر آن، یک پنجره ارسی بسیار زیبا به‌صورت جداگانه در بدنه دیواری به کار گرفته شده است. پنجره‌ای با شمسه‌های ظریف و شیشه‌های رنگی و تصاویری از پرندگان در ترازه آن. این نمونه ارسی با این ظرافت را تنها می‌توان در عمارت تحویل‌داری شهر شلمان دید.
در گلخانه گیاهان استوایی، راهنما توضیح می‌دهد که گونه‌هایی نظیر پاپایا، آناناس، موز، قهوه عربی و تمبر هندی پرورش یافته و به بار نشسته است. سوسن زنجبیل یا گل ملی کوبا، خزه اسپانیایی، آکالیفای صورتی یا دم گربه‌ای، درخت آهن یا تویدار( که ویژه جنگلهای هیرکانی است) و همچنین گل‌های گرد گیاه موسیر و دیگر گونه‌های بومی ایران نیز در مجموعه دیده می‌شود. توپوگرافی و اختلاف ارتفاع مزرعه قو، این امکان را داده که مسیرهای مختلف به زیباترین شکل طراحی شود.

 مسیر سنگفرش شده‌ای با عنوان سایت سلامت، علاقمندان را به سنگفرش بزرگ دیگری می‌رساند که آفتاب ظهرگاهی سنگ‌های آن را به شدت داغ کرده بود و راهنما توضیح می‌داد که سنگ درمانی شیوه‌ای از درمان‌های سنتی کشورهای آسیای شرقی است و پای برهنه راه رفتن بر این سنگ‌های صیقلی، شیوهای از درمان است.
در ادامه مسیر انوع آبنما، آبراه، آبشار و برکه‌های تزئینی متعدد و حوضچه‌هایی که ماهیان زینتی و گیاهان آبی همچون نخل مرداب، نیلوفر و سنبل آبی را پرورش می‌دهد، دیده می‌شود. در میانه مزرعه، درختان موز برگ‌های بلند خود را رو به آفتاب پهن کرده است و در میانه رقص برگ‌های بید مجنون، «صحاح» از اسطبلش بیرون آمد. اسب کوتاه قد کاسپین که ثبت جهانی شده است.
 راهنمای مجموعه مزرعه قو توضیح می‌دهد که این اسب به عنوان ذخیره ژنتیکی اسب کاسپین در این مجتمع نگهداری می‌شود. «محمد مهدی آهنی» دکترای زمین شناسی اقتصاد دارد و به گفته خودش ۱۵سال در بیابان‌های ایران در راستای کشف و استخراج معدن تلاش کرده است. روزی که به اتفاق همسرش « مهناز دیو سالار» از باغ ماهان کرمان دیدن می‌کند، ایده احداث باغی به شیوه باغ‌های ژاپنی و کشورهای آسیای شرقی به ذهنش می‌رسد و این‌گونه از گلشهر کرج به لاهیجان می‌آید و یک مجموعه بی‌نظیر را در لاهیجان بنا می‌کند و اکنون نیز در خانه وسط باغ همراه خانواده‌اش زندگی می‌کند.
مهری شیرمحمدی
http://asremizban.com/vdcic5ay2t1a5.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما