تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۷۸۶
جالب است ۰ +
مجسمه سعدی در پایتخت رونمایی شد.
رونمایی از سعدی در پایتخت
مجسمه برنزی ۷.۲ متری شاعر فارسی‌زبان سعدی شیرازی، امروز در تهران تقاطع خیابان انقلاب و سعدی رونمایی شد.
دهقان محمدی هنرمند مجسمه‌ساز، که مجسمه سعدی را طراحی کرده توضیح داد: این مجسمه از برنز ساخته شده و ارتفاع آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر است که با احتساب پایه (۴متر) ارتفاع آن از کف خیابان ۷.۲ متر می‌رسد. برای طراحی و ساخت آن از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده که حدود ۱.۵ سال زمان برده است.
وی گفت: طراحی این مجسمه بر اساس فراخوانی بود که سازمان زیباسازی تهران اعلام کرد، به صورت مسابقات طرح‌ها ارائه شد، اساتید و هنرمندان به‌نام آثار ارائه شده را بررسی و داوری کردند، از میان ۴۳ هنرمند مجمسه‌ساز طرح من برگزیده شد، این اتفاق کم نظیر بود که حتی جوانان و هنرمندانی که نام و نشانی نداشتند در یک رقابت عادلانه وارد شدند تا یک اثر و نماد فرهنگی برای پایتخت طراحی کنند.
وی به نصب مجسمه حکیم فردوسی در میدان فردوسی تهران در سال ۱۳۳۸ اشاره کرد و گفت: از آن زمان که ۶۴ سال می‌گذرد مجسمه سعدی دومین مجسمه از شاعران ایرانی است که در خیابان انقلاب تهران نصب می‌شود.
طراح مجسمه دکتر قریب (نصب در بلوارکشاورز) افزود: پیش از انقلاب استاد ابوالحسن صدیقی بر اساس شخصیت و آثار، چهره مشاهیری مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ابوعلی سینا، حکیم عمر خیام و سعدی شیرازی را طراحی کرد که مورد تایید قرار گرفت؛ در بیشتر کتاب‌های درسی تصویر و تصوری که همه ما داریم برگرفته از همان آثار طراحی شده است، البته وی تصویر حافظ را هم تداعی و طراحی کرد، اما مورد تایید واقع نشد.
طراح مجسمه اکوان دیو (نصب در خانه هنرمندان) گفت: شناسنامه این اثر به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است که ابیات معروف «‌بنی‌آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» که در تمام زبان‌ها و فرهنگ‌های دنیا و در مجامع بین‌المللی کاملا مشهور و شناخته شده است، به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش شده است.
 
http://asremizban.com/vdcebp8fijh8v.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما