تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۹۶۱
جالب است ۰ +
بیش از دوهزار قلمه مرجان در بستر‌های مصنوعی خلیج چابهار کاشته شد.
جانِ مرجان در چابهار
به گزارش عصرمیزبان بررسی وضعیت مرجان‌های احیا شده خلیج چابهار در سال ۱۴۰۲ حاکی از رشد مناسب و پوشش حدود ۷۰ درصدی بستر‌های مصنوعی احیا شده است. حدود هزار قلمه مرجان توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری منطقه آزاد چابهار و دانشگاه آزاد چابهار در سال ۱۳۹۸ به صورت پایلوت روی بستر‌های عنکبوتی و بلوکی کاشته شد.
رئیس اکولوژی دریا معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره گفت: با توجه به اینکه پایش‌های اخیر ما نشان داد که مرجان‌های قلمه زده شده وضعیت خوبی دارند و نتیجه موفقیت آمیز بود، می‌توان از این پروژه در سایر مناطق دریایی جهت احیای مرجان‌ها به عنوان الگو استفاده کرد.
مرجان‌ها در آب‌های ایرانی خلیج‌فارس، تا اندازه زیادی محدود به جزیره‌ها هستند. بیش‌ترین مناطق مرجانی ایران در خلیج‌فارس در اطراف جزایر خارگ و خارکو در شمال و اطراف جزایر جنوبی بین لاوان تا هرمز و جزایر هندورابی، کیش، فارور، بنی‌فارور، سیری، لارک، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و قشم واقع شده‌اند.
آبسنگ‌های مرجانی ایران عمدتاً از نوع حاشیه‌ای بوده و از شمال‌غرب به جنوب‌شرق خلیج‌فارس، در اطراف ۱۶ جزیره و دو منطقه ساحلی، یعنی خلیج نایبند و خلیج چابهار رشد کرده‌اند. در خلیج‌فارس نرخ تخریب و خسارت وارده به آبسنگ‌های مرجانی به دلیل فعالیت‌های انسانی گسترده و کنترل نشده بسیار شدیدتر از نرخ متوسط جهانی است.
طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد در چند دهه اخیر بیش از ۷۰ ‏درصد سواحل مرجانی کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان از جمله ایران نابود شده است که عمده دلایل آن آلودگی‌های نفتی و پیشروی ساخت و ساز‌های ساحلی در داخل دریا بوده‌‏ است. در این میان استخراج، بهره‌برداری و حمل‌و‌نقل نفت بیش‌ترین نقش را در تخریب سواحل مرجانی دارد.
http://asremizban.com/vdcjfvehzuqem.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما