تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۹۹۱
جالب است ۰ +
هالووین؛ وصله ناجور بر قامتِ فرهنگ ایران.
هالووین در تهران
«هالووین» یک جشن مسیحی و اساساً سنتی غربی است که مراسم آن سه شبانه روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب و غریب و غیرمرسوم می‌پوشند و کودکان برای قاشق‌زنی و جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند.
این جشن در واقع توسط مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم در قاره آمریکا رواج پیدا کرده است.
یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.
حضور در جشن‌های خیابانی و مراکز شهر با لباس رنگارنگ و عجیب و غریب و چهره‌های ترسناک و نقاشی شده، تزئین، کنده کاری کدو تنبل و روشن کردن شمعی درونش همچو فانوس، آتش بازی و روشن کردن چراغ‌های کوچک همچون ریسه از جمله فعالیت‌های این جشن است.
 در چند سال اخیر پای این جشن به ایران هم باز شده است. البته طی یکی، دو سال اخیر این موضوع عمومیت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از قنادی‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌های مخصوص این شب‌ها را پشت ویترین‌هایشان قرار می‌دهند و سفارش هم می‌گیرند. بعضی از میوه‌فروشی‌ها هم کدوتنبل‌های تزئین شده‌ای را برای این مراسم آماده فروش کرده‌اند. حتی فروش زیورآلات نیز برای این شب مرسوم شده است و تجارت آن رواج پیدا کرده است.
این در حالی است که در ایران باستان هر ماهی از سال با نام‌های به خصوصی جشن‌های باشکوهی برگزار می‌شد که به فراموشی سپرده شده است.
 
http://asremizban.com/vdccasqo82bqo.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما