عصرمیزبان-اثرگذاری هنر سینما در معرفی ظرفیتهای گردشگری یک منطقه بارها به اثبات رسیده و اکنون نیز استقبال مخاطبان و داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر از فیلم سینمایی «برف آخر» که در کیاسر ساخته شد بار دیگر نشان داد با هنر هفتم چطور میتوان به رونق گردشگری کمک کرد.
سیمرغ بهترین فیلمبرداری چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران وسیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای امین حیایی،جوایزی بود که برف اخردرجشنواره امسال کسب کرد.
فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری که زمستان پارسال به طور کامل در کیاسر ساخته شد، با نظر هیئت داوران در ۱۲ بخش نامزد کسب سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر شد و پس از فیلمهای «موقعیت مهدی» و «علفزار» سومین اثر از نظر تعداد نامزدی در اختتامیه این دوره از جشنواره است.
«برف آخر» در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان و داوران مواجه شد و این استقبال میتواند برای کیاسر و طبیعت برفی و کوهستانی مازندران خوشایند باشد. هرچند که طی روزهای اخیر خبر کشته شدن گرگ دستآموز بازی گرفته شده در این فیلم، نام «برف آخر» و منطقه کیاسر را در رسانهها مطرح کرد، اما طبیعتا اثرگذاری تصاویری که از طبیعت برفی و زمستانی کیاسر در ذهن مخاطب باقی میماند، به مراتب بیشتر از این خبر تلخ محیط زیستی است.
زمستان سال گذشته تیم ساخت این فیلم سینمایی با هماهنگی و دریافت تمام مجوزهای لازم راهی بخش چهاردانگه شهرستان ساری شدند؛ منطقهای بکر و زیبا با لوکیشنهای متعدد و تجربههای موفق سینمایی ، اما این بار نه در پاییز و بهار و تابستان، بلکه در طبیعت سفید و بکر برفیِ کیاسر که حیات وحش و همین طبیعت خاص منطقه سوژه اصلی فیلم را شکل میداد.
روزهای اول ماجرا بسیاری از مسئولان شهری و استانی و منطقهای برای همکاری اعلام آمادگی کردند. هرچند که همکاریها عمدتا در حد عکسهای یادگاری باقی ماند. همان روزها بود که امین حیایی ستاره این فیلم که اکنون برای بازی در «برف آخر» سیمرغ بهترین بازیگری مردرا دریافت کرد، در ارتباط تصویریاش با پرمخاطبترین برنامه تلویزیونی وقت یعنی «عصر جدید» به معرفی کیاسر پرداخت و از طبیعت و فرهنگ و مردم این منطقه از مازندران سخن گفت تا به واسطه ساخت یک فیلم سینمایی، در بهترین زمان پرمخاطبترین شبکه تلویزیون کشور بدون پرداخت هزینه برای کیاسر تبلیغ شود.
امسال که این فیلم در تهران و برخی مراکز استانها اکران شد نیز این فرصت تبلیغاتی برای جاذبههای زمستانی مازندران بیشتر به چشم آمد. تقریبا در همه مصاحبههای حاشیهای و اصلی مرتبط با «برف آخر» در جشنواره فجر نام کیاسر مطرح شد و مخاطبان نیز سکانسهای زیبای فیلم در لوکیشنهای خاص کیاسر را دیدند.
امین حیایی، مجید صالحی و لادن مستوفی بازیگران شناخته شده این فیلم خاطرات خوبی را برای مردم منطقه رقم زدند. یک نانوایی در شهر کیاسر معروف شد، چون امین حیایی از نانی که در این نانوایی پخت میشد خوشش آمد. یک مجموعه گردشگری بیجان حتی برای مدتی کوتاه به بهانه حضور گروه سازنده فیلم سینمایی «برف آخر» جان گرفت و تصاویر زیبایی از طبیعت کیاسر در تاریخ سینمای ایران ثبت شد. همه اینها همان تأثیرات ارزشمند سینما بر رونق گردشگری یک منطقه هستند که باید جدی گرفته شوند.
البته تصویربرداریهای این فیلم محدود به کیاسر نشد. شرایط اقلیمی مناسب نبود و آسمان برای بارش برف در کیاسر همکاری نکرد. به همین دلیل قسمتهایی از فیلم در بخش رینه لاریجان و اطراف سد لار ضبط شد. یعنی گستره بیشتری از مازندران در قاب دوربینهای «برف آخر» به ثبت رسید و مقابل دیدگان مخاطبان سینمای ایران به نمایش در آمد.
حضور اینفلوئنسرها، سلبریتیها و گروههای سینمایی شاخص که بتوانند گوشهای از جذابیتها و ظرفیتهای یک منطقه را با ابزار هنر به میلیونهای مخاطب معرفی کنند فرصتی است که باید در نگاه مسئولان استان جدی گرفته شود.
اقلیم منحصربهفرد مازندران و طبیعت پرتصویر آن در کنار سوژهها و محتوای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با این استان، مجموعهای غنی برای سینماگران ایرانی هستند که اگر به درستی به این قشر شناسانده شوند و در عین حال از گروههای سازنده و سرمایهگذاران و تهیهکنندگان سینما برای تولید آثار شاخص و با کیفیت حمایت شود، گردشگری مازندران را چندین گام به پیش خواهد راند. مشروط بر آنکه حضور و همراهی مسئولان استان با سرمایهگذاران حوزه سینما و هنرمندان به عکسهای یادگاری محدود نشود و با تمام توان تا پایان کار در کنار این قشر بمانند.
گردشگری در هر حوزهای نیازمند حمایت است و این حمایت صرفا در صدور مجوز و ارائه تسهیلات محدود نمیشود. بلکه تبلیغات و شناساندن ظرفیتها بحث اصلی تمام جشنوارهها و نمایشگاههای مرتبط با اقتصاد گردشگری است که باید جدی گرفته شود. گردشگری مازندران با سینما قطعا تصویر باکیفیتتری خواهد داشت اگر مسئولان استان هنر هفتم را یکی از دروازههای ورود به گردشگری سودآور بدانند. محسن اکبرپور کیاسری