تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۲۲۴
جالب است ۰ +
تعداد نظر۱
بلداجی؛ پایتخت گز ایران است.
بلداجی؛ پایتخت گز ایران
گز یکی از مهم‌ترین تنقُلات شیرین و فرآورده‌های سنتی ایران به‌شمار می‌رود که تولید آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و در زمان آقامحمدخان قاجار توانست به‌عنوان یک کالای صادرات به جهان عرضه شود.
به گزارش عصرمیزبان به نقل از میراث آریا گز در دوره‌های مختلف تاریخی دارای معانی فراوانی بوده که یکی از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌ها نام درختچه‌ای است که حدود ۳۰ گونه از آن تاکنون شناخته شده و گزانگبین معروف‌ترین گونه این درختچه است که در مناطق کویری یعنی اطراف اصفهان، خوانسار و برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شهر بلداجی در شهرستان بروجن رشد می‌کند و از عصاره درخت انگبین برای تولید گز استفاده می‌شود.

وقتی صحبت از گز می‌شود، ناخودآگاه نام "گز بلداجی" در ذهن‌ها نقش می‌بندد و کام انسان شیرین می‌شود.
بلداجی از توابع شهرستان بروجن در ۷۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده و فعالان تولید گز در این شهر بیش از نیم قرن است که توانسته‌اند با ورود به این عرصه و ثبت برند "گز بلداجی" بازار گز در ایران و جهان را متحول کنند.
بلداجی بیش از ۹۰ کارگاه کوچک و بزرگ تولید گز با اشتغال یک‌هزار نفر دارد.
نخستین کارگاه گزسازی بلداجی در سال ۱۳۵۲ از سوی احمد طهماسبی و برادرانش تأسیس و راه‌اندازی شد.

با کسب این برند در سال‌های اخیر، توسعه کارگاه‌های تولیدی و شکل‌گیری خوشه کسب و کار در این منطقه، گز بلداجی به برند معتبری در کشور تبدیل شده است و امروز بسیاری از طرفداران این شیرینی خوشمزه، پایتخت گز ایران و بهترین نمونه‌های آن را با نام بلداجی می‌شناسند. بخشی از تولیدات گز بلداجی به کشورهای ارمنستان، حوزه خلیج‌فارس و مالزی صادر می‌شود و دو فروشگاه دائمی عرضه گز بلداجی هم در کشورهای عمان و روسیه فعالیت دارد.
مسافران و گردشگران، هنگام سفر به استان چهارمحال و بختیاری می‌توانند یکی از شیرین‌ترین، دل‌پذیرترین و دلچسب‌ترین شیرینی‌های دنیا، یعنی "گز" را به‌عنوان سوغات این استان تهیه کنند تا شیرینی خاطره‌های به یادماندنی آنان در بام ایران دوچندان شود.
http://asremizban.com/vdca.un6k49nuy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

دانا
feedback
United States
بلداجی پایتخت گز حلواچوبه وبی کیفیت و ارزان ایران واقعا برای تولیدات و اشتغال زایی کار بسیار عالی و پسندیده ای است ولی ای کاش کیفیت فدای کمیت نمیشد.