تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۳۹۲
جالب است ۰ +
«پروفسور بالتازار» شخصیت نوستالژیك دهه 60 در کبودرآهنگ همدان زندگی كرده است.
شاید كمتر كسی است كه بداند پروفسور «مارسل بالتازار» شخصیت نوستالژیك دهه شصتی ها، نه تنها واقعی بوده، بلكه مدت زیادی را در شهرستان كبودرآهنگ همدان زندگی كرده و خدمات زیاد پزشكی به مردم ایران ارایه كرده است.
این دانشمند فرانسوی حدود 17 سال در ایران زندگی كرد و پس از آن همكاری خود را با همتای ایرانی‌اش دكتر مهدی قدسی تا سال 1346 ادامه داد تا اینكه در سن 63 سالگی دیده از جهان فروبست.
شخصیت كارتونی این دانشمند كه در قالب یك مخترع پیر ظاهر می‌شد و با كشیدن اهرم یك دستگاه، اختراعات زیادی انجام می‌داد، در جهان واقعیت یك پزشك و اپیدمیولوژیست فرانسوی بود كه سال‌ها در زمینه بیماری طاعون و سایر بیماری‌های عفونی در ایران به تحقیق و پژوهش پرداخت.
این دانشمند همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال 1332 از فرانسه به ایران آمد و با همكاری پزشكان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یك فرد خیر به نام «جمشید قراگزلو» در روستای اكنلو كبودراهنگ تأسیس كرد، تا انجام مطالعات طاعون با سهولت بیشتری در غرب كشور دنبال شود.
پروفسور بالتازار آزمایشات مختلفی در كبودرآهنگ انجام داد و در نهایت با همكاری دانشمندان ایرانی خود نظیر دكتر بهمنیار، دكتر شمسا، دكتر سیدیان، دكتر كریمی و كارشناسانی نظیر آقایان حنیفی و خیرالله زاده توانست بیماری طاعون را ریشه‌كن كرده و كار سازماندهی واكسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل را به سرانجام برساند.
http://asremizban.com/vdcg.y9qrak9wxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما