تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۱۶۰
جالب است ۰ +
تاجیکستان به استقبال جشن‌های نوروز می‌رود.
دوشنبه نوروزی می‌شود
شهردار دوشنبه پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه مقدمات برگزاری جشن‌های بزرگ نوروز سال ۱۴۰۳ از هم‌اکنون در این کشور آغاز شده است، اعلام کرد که جشن‌های اصلی تعطیلات در سطح جمهوری با میزبانی دوشنبه برگزار خواهد شد.
به گزارش تارنمای آسیاپلاس بر اساس مصوبه رستم امامعلی شهردار پایتخت، جشن اصلی نوروز ۱۴۰۳ با حضور امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان در میدان استقلال شهر دوشنبه برگزار می‌شود. میزبان جشنواره اصلی نوروز تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ شهر خجند این کشور بود.
بر اساس این مصوبه در مراسم جشن‌های نوروز سال جدید، شادپیمایی نوروزی، برنامه‌های فرهنگی و تفریحی و مسابقات مختلف ورزشی در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.
به مناسبت عید نوروز تعدادی فعالیت ورزشی و فرهنگی از جمله کشتی، اسب دوانی، بزکشی در دوشنبه و سایر مناطق تاجیکستان نیز برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر جشن‌های اصلی در میدان استقلال دوشنبه، برنامه‌های فرهنگی و موسیقی نیز در تمام پارک‌ها و محله‌های شهر برگزار می‌شود.
آسیاپلاس نوشت: نوروز که در زبان‌ فارسی به معنای روز نو است، جشن سنتی سال نو ایرانیان است که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای منطقه نیز از جمله افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان برگزار می‌شود. بسیاری از مردم در غرب و جنوب آسیا، شمال شرقی چین، کریمه و همچنین آلبانی، بوسنی، کوزوو و مقدونیه نیز نوروز را جشن می‌گیرند.
در سپتامبر ۲۰۰۹ (شهریور ۱۳۸۸) آژانس فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، نوروز را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت قرار داد.
جشن بزرگ نوروز در تاجیکستان به شکل دسته جمعی در دو تا پنج روز خلاصه می‌شود. همه مردم شهر در محلی به نام نوروزگاه جمع شده و در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شرکت می‌کنند.
http://asremizban.com/vdcj.mevfuqevysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما