تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۱۷۸
جالب است ۰ +
رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان به تشریح چالش‌های گردشگری ایران و ازبکستان پرداخته است.
ایرانِ گران برای ازبک‌ها
آنچه می‌خوانید گفتگوی "روشن گولیلمو​" رییس انجمن دوستی ایران و ازبکستان با خبرگزاری ایلنا است که وضعیت کنونی گردشگری بین دو کشور را روایت کرده است:
 برای توسعه گردشگری بین ایران و ازبکستان نیاز است تا قیمت سفر به ایران متعادل‌سازی شود. اگر نگاهی به بسته‌های سفر کشورهای اطراف ایران از جمله قطر، ترکیه، دبی و… بیاندازیم شاهد آن خواهیم بود که در میان این کشورها، سفر به ایران گران‌تر است. برای مثال اگر گردشگر ازبک بخواهد به دبی سفر کند بسته سفر شش روزه حدود ۶۰۰ دلار خواهد شد و بسته سفر به ترکیه حدود ۷۰۰ دلار. قطر حتا ارزان‌تر است و با ۳۰۰ دلار می‌تواند به قطر سفر کند. این درحالی است که سفر به ایران کمتر از ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلار نمی‌شود. نیاز است تا خط مستقیم پروازی بین ازبکستان و ایران فعال شود و افزایش یابد چراکه فقط بلیت پرواز به کیش حدود ۷۰۰ دلار می‌شود. 
در واقع این قیمت پرواز است که نرخ بسته‌های سفر به ایران را برای گردشگران ازبک گران کرده است. هرچند اکنون کمی قیمت پروازها کاهش یافته اما نیاز است تا گردشگری ایران نگاهی به بسته‌های سفر به کشورهای همسایه خود داشته باشد و نرخ‌ها را متعادل‌سازی کند. اگر یک گردشگر بخواهد بین مقاصدی چون دبی، قطر، کیش و تهران یکی را انتخاب کند شاید گزینه‌ای جز ایران را انتخاب کند. 
البته گردشگرانی که از سمرقند و بخارا دوست دارند به ایران سفر کنند، تمایل‌شان برای سفر به مشهد و قم برای زیارت است از این رو به نوعی می‌توان گفت پروازهای این شهرها پر هستند. باتوجه به تعاملاتی که رییس جمهور ایران در سفر به ازبکستان با مسئولان این کشور داشت، درحال حاضر میزان سفر تجار ازبک هم به ایران افزایش یافته است.

در حال حاضر بیشتر گردشگران از ازبکستان برای زیارت به ایران سفر می‌کنند. به مشهد و قم می‌روند و از آنجا به کربلا و نجف می‌روند و باز می‌گردند.
حتا ممکن است اول به نجف و کربلا بروند و بعد شش روز در ایران اقامت داشته باشند که بیشتر آن‌ها در ایام عادی در هتل‌ها و در ایام اربعین در حسینیه‌ها اقامت می‌کنند. 
گردشگران فرهنگی نیز از ازبکستان به ایران سفر می‌کنند. هرچند بیشتر گردشگران ازبک اطلاعات زیادی درخصوص ایران ندارند. حتا با وجود ارزان قیمت بودن گردشگری سلامت در ایران، ازبک‌ها بیشتر به هندوستان و حتا ترکیه سفر می‌کنند. چرا که نمی‌دانند اگر همان درمان را بخواهند در ایران انجام دهند با وجود کیفیت بالاتر دو برابر ارزان‌تر برایشان تمام خواهد شد. معرفی درستی از ایران در ازبکستان صورت نگرفته است. 
تنها یک انجمن نمی‌تواند کارهای معرفی ایران را در ازبکستان انجام دهد. نیاز است تا تبلیغات بیشتری صورت گیرد. سعی ما بر آن است تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را هم به سمت ایران جذب کنیم. وقتی برای سفر به ایران ویزا نیاز نباشد، خوب است و حتا شاید لغو روادید از سوی ازبکستان نیز برای ایرانی‌ها اجرایی شود. البته ویزا گران نیست و به هر حال لغو آن برای مردم عادی که برای زیارت می‌آیند موثر خواهد بود. 
در گذشته گردشگران ازبکستان با قطار به ایران سفر می‌کردند و ترکمنستان مشکلی برای تردد به ایران ایجاد نمی‌کرد اما این روزها مشکلاتی ایجاد کرده است. باید راه ترکمنستان باز شود و سخت نگیرد. اگر سران سه کشور ایران، ازبکستان و ترکمنستان بتوانند در این خصوص به تعامل برسند، مسیر سفر به مشهد نزدیک خواهد شد. اما اکنون ترکمنستان سختگیری‌های زیادی به خرج می‌دهند و معتقد هستم سیاست خوبی اخذ نکرده‌اند. 
http://asremizban.com/vdci.yazct1azvbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما