تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۱۱۹۴
جالب است ۰ +
آیین بزرگداشت «عبدالباقی گلپینارلی» برگزار شد.
بزرگداشت «عبدالباقی گلپینارلی» در آنکارا
آیین بزرگداشت «عبدالباقی گلپینارلی» مورخ، نویسنده، ایران پژوه و مترجم آثار مشاهیر فارسی زبان و مترجم و مفسر قرآن کریم و نهج‌البلاغه به زبان ترکی استانبولی به میزبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه حاجت تپه آنکارا برگزار شد.
در ابتدای این آیین، رئیس دانشگاه حاجت تپه و همچنین «دریا ارس» سفیر پیشین ترکیه در تهران که هم اکنون ریاست بنیاد آتاترک را برعهده دارد، درباره جایگاه علمی و ادبی گولپینارلی و اهمیت ایشان برای دو ملت ایران و ترکیه سخنرانی کرد.
محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این آیین گفت: از استاد فقید«عبدالباقی گلپینارلی» آثار و تألیفات گوناگون خاصه درباره مثنوی و مولانا پژوهی باقی مانده که هرکدام از این آثار، دریچه ای جدید را به روی پژوهشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی گشوده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: با توجه به گستردگی دانش و علاقه این دانشمند فقید به اسلام، ایران و زبان و ادبیات فارسی و همچنین با عنایت به سابقه طولانی علایق و ارتباطات فرهنگی و هنری میان ایران و ترکیه، ضروری است که آثار و اندیشه های مفاخر و مشاهیر دوکشور بیشتر از گذشته به نسل های جدید و جوان ایران و ترکیه معرفی شود.
«محمدحسن حبیب الله زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در این نشست با تجلیل از خدمات ارزنده «عبدالباقی گلپینارلی» در زمان حیاتش به فرهنگ و ادبیات ایران و ترکیه گفت: تسلط مثال زدنی مرحوم گلپینارلی به ادبیات، فرهنگ و تاریخ ایران، او را در ارائه آثار بی‌بدیل و برجسته، بی‌نظیر کرده است.
در بخش دیگری از این آیین نیز «سیدقاسم ناظمی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، طی سخنانی عبدالباقی گلپینارلی را استاد برجسته ادبیات عرفانی و ادبیات ایران و ترکیه دانست و گفت: گلپینارلی با ترجمه آثار فاخری مانند مثنوی نقش مهمی را در شناساندن مفاخر زبان فارسی به مردم ترکیه ایفا کرده است.
همچنین در این نشست «محمت اوز» رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه حاجت تپه آنکارا درباره جایگاه استاد فقید گلپینارلی به ایراد سخن پرداخت و گفت: آثار عبدالباقی گلپینارلی از لحاظ روابط فرهنگی ایران و ترکیه اهمیت ویژه ای دارد، چرا که بسیاری از آثار این استاد فقید، ترجمه فرهنگ و ادبیات مشاهیر فارسی زبان به زبان ترکیه‌ای است و ایشان شخصیت برجسته ای در دنیای علم، فرهنگ و ادبیات است.
  http://asremizban.com/vdcg.y9qrak9qtpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما