تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۳
کد مطلب : ۱۲۳۱
جالب است ۰ +
حصارکشی قلمرو یوزپلنگ در شرق سمنان آغاز شد.
خبر خوش از قلمرو یوزپلنگ آسیایی
حصارکشی در ۲ کیلومتر مسیر رفت و برگشت از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده قلمرو یوزپلنگ حدفاصل عباس‌آباد- میاندشت با حامی مالی آغاز شد.
به گزارش عصرمیزبان یک کیلومتر از مسیر رفت و یک کیلومتر مسیر برگشت محدوده یوزپلنگ آسیایی توسط یک حامی سازمان حفاظت محیط زیست (شرکت هواپیمایی) در حال انجام است.
۸۰ کیلومتر از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده قلمرو یوزپلنگ حدفاصل عباس‌آباد- میاندشت به منظور حفظ جان اینگونه ارزشمند طبق مصوبات باید توسط وزارت راه و شهرسازی حصارکشی شود که اکنون ۲ کیلومتر با همراهی حامی مالی که سازمان محیط زیست پیگیر آن بود، در حال اجرا است.
ششم فروردین ۱۴۰۲ خبر تصادف و از دست رفتن «ماجراد» یوزپلنگ ماده‌ای با سه جنین در شکم منتشر شد و این حادثه تلخ ۹۳ روز بعد، در ششم تیر تکرار و اعلام شد و یوزپلنگ دیگری در قتلگاه محور ترانزیتی میامی- سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد بر اثر تصادف از بین رفت و علاوه بر این، تابستان ۱۴۰۱ یک قلاده یوزپلنگ ماده و در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت - عباس آباد بر اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.
به گزارش ایرنا، گفته می‌شود اکنون کمتر از ۲۰ قلاده یوزپلنگ در طبیعت ایران زندگی می‌کنند و تصادف با خودروهای عبوری در شرق استان سمنان به مهمترین عامل مرگ‌ومیر یوزپلنگ تبدیل شده است؛ مصوبه‌هایی برای ایمن‌سازی حریم زیست این گونه درنظر گرفته شد که انتظار می‌رود اجرای آن سرعت یابد.
http://asremizban.com/vdci.pazct1arzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما