تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۲۷۳
جالب است ۰ +
مختومقلی فراغی، فردوسی ترکمن‌هاست.
مختومقلی؛ فرصت گردشگری
ترکمن‌های ایران‌زمین «مختوم قلی فراغی» شاعر بزرگ و مسلمان ترکمن را عامل زنده ماندن زبان اصیل خود می‌دانند و معتقدند اشعار این شاعر ترکمن در وصف حال تمام زمان‌ها سروده شده است.
مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.
آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.
آرامگاه مختومقلی فراغی برای فراهم شدن زمینه حضور بهتر گردشگران نیازمند توسعه زیرساخت‌ها از جمله مدیریت گره ترافیکی در زمانی ازدیاد جمعیت علاقمندان، افزایش سرویس‌های بهداشتی و ایجاد سالن همایش ویژه برگزاری مراسم در سطح ملی و بین‌المللی است.
هر ساله بیش از ۵۰ هزار گردشگر به ویژه در سالروز ولادت مختومقلی از این مجموعه دیدن می‌کنند که از این فرصت می‌توان بهترین استفاده را برای جذب بیشتر گردشگر داشت.
بکدردی سوداگر رییس هیات امنای آرامگاه مختومقلی فراغی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به حجم حضور گردشگران و مهمانان خارجی به ویژه در مراسم سالروز تولد این شاعر ترکمن نیاز است امکانات زیرساختی توسعه یابد که از جمله آن می‌توان به ایجاد سالن همایش مسقف و افزایش سرویس‌های بهداشتی و حل گره ترافیکی در مسیر پل فلزی اشاره کرد.
وی افزود: مردم برای اسکان چند روزه در منطقه نمونه گردشگری مختومقلی نیازمند وجود امکاناتی مانند مهمانسرا، هتل و یا بومگردی هستند.
وی با اشاره به سفر سال گذشته استاندار گلستان به ترکمنستان و تصویب ایجاد پارک دوستی بین ایران و این کشور در استان گلستان، از استاندار خواست این پارک برای توسعه فضای سبز در مجموعه مختومقلی احداث شود.
 
 
 
 
  http://asremizban.com/vdce.f8zbjh8wx9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما