تاریخ انتشار :جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۵۱۹
جالب است ۰ +
قزاقستان خواستار مرمت آثار تاریخی‌اش توسط متخصصان ایرانی شد.
درخواست میراثی قزاق‌ها
وزیر فرهنگ قزاقستان خواستار مرمت آثار فرهنگی و تاریخی قزاقستان به ویژه مقبره «خواجه احمد یسوی» توسط مرمتگران متخصص ایرانی شد.
به گزارش عصرمیزبان در جریان برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی رؤسای موزه‌ها در روزهای دوم و سوم مهرماه در قزاقستان، جوکار، سفیر و طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران با آیدا بالایوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
بالایوا به روابط دوستانه و دیرینه میان ایران و قزاقستان اشاره کرد که نشأت‌گرفته از ریشه‌های دینی، فرهنگی و تاریخی مشترک است و تاکنون نیز اسناد فرهنگی مهمی میان دو کشور مبادله شده است.
وزیر فرهنگ قزاقستان با اظهار امیدواری برای توسعه بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور، از علاقه‌مندی خود برای سفر به ایران خبر داد و گفت: بازدید از ایران و آشنا شدن با میراث فرهنگی و کهن ایران آرزوی دیرینه من است.
بالایوا روابط برادرانه و انسانی ایران و قزاقستان را خاطرنشان کرد و با ستودن مردم صلح‌جو و مهمان‌نواز ایران، خواهان توسعه روابط فی مابین شد و برگزاری کنگره بین‌المللی موزه را یکی از زمینه‌های توسعه همکاری‌ها دانست که از نظر او موفقیت‌آمیز بود و امضای تفاهم‌نامه همکاری خوبی میان دو کشور را به همراه داشت.
وزیر فرهنگ قزاقستان با اشاره به حوزه مرمت آثار فرهنگی و تاریخی و نیاز این کشور به متخصصان ایرانی در این امر، به بازسازی مقبره خواجه احمد یسوی که البته توسط سید حسین شیرازی، معمار ایرانی ساخته شده است، خواستار همکاری ایران و اعزام تیم متخصصی جهت مرمت و بازسازی شایسته این اثر تاریخی شد.
http://asremizban.com/vdch.znzt23nmwftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما