تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۷۲
جالب است ۰ +
کیوی میوه‌ای است که خاستگاهش کشور چین است و در ایران نیز یک محصول جوان محسوب می شود چرا که کمتر از ۳۰ سال است که به سرزمین ایران راه یافته و مورد کشت قرار گرفته است.
پايتخت رويايي كيوي ايران
در واقع نهال کیوی برای اولین بار در ایران در منطقه خشکداران شهرنشتارود به ثمر نشست و به این ترتیب نشتارود بعنوان پایتخت کیوی ایران نام گرفت.
اين گياه سپس در ابتداي قرن بيستم به نيوزيلند برده شد و در آنجا به صورت تجاري كشت شد اما نام آن از نام گونه‌اي پرنده زيبا كه در نيوزيلند پرنده ملي بوده براین میوه گذاشته شد.
سالانه بیش از چهار میلیون تن کیوی در جهان تولید می‌شود و چین با تولید سالانه  بالغ بر دو میلیون تن، بزرگ ‌ترین تولیدکننده این محصول به‌شمار می‌رود.
 ایتالیا و نیوزلند دومین و سومین تولیدکننده بزرگ کیوی جهان هستند و کشور ایران نیز جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ ایران ۳۴۴ هزار و ۱۸۹ تن کیوی تولید کرده است.
با آغاز پيروزي انقلاب اسلامي و پيش آمدن اولويت هاي كشت محصولات راهبردي كه بيشتر جنبه غذايي داشتند نظير غلات، ذرت، علوفه، گوشت و دانه هاي روغني، محصول كيوي در رتبه هاي بعدي قرار گرفت.
وقتي مسئولان وقت وزارت كشاورزي شرايط اين گياه را مورد بررسي قرار دادند، نگران تبديل اراضي برنج و غلات به كيوي فروت شدند و اجازه معرفي و ترويج آن را ندادند.
با شروع به كاشت نهال هاي كيوي در شمال كشور و فروش نخستين محصول در بازارهاي پايتخت، شهرت كيوي دوچندان شد و قيمت بالاي آن در مقايسه با مركبات سبب شد تا باغداران باغ هاي متروكه خود را به كيوي فروت تبديل كنند.
با افزايش سطح زير كشت، توليد بالاي آن و آگاهي از امتيازات غذايي كيوي فروت در سلامت انسان، به مرور باغهاي كيوي فروت رونق گرفت و خصوصيات ضد سرطاني و بالا بودن ويتامين C و B كيوي فروت آن را در سبد غذايي ايرانيان قرار داد.
از سال 92 كيوي فروت طلايي كه از طريق كشت بذر و تلاقي ارقام بدست آمد ، مورد توجه باغداران قرار گرفته است.
كيوي داراي مواد غذايي بالا و ميزان كالري بسيار پاييني است و به اين خاطر در رده ميوه‌هاي بسيار مفيد قرار دارد.
كيوي با داشتن آنتي‌اكسيدان فراوان خاصيت ضدسرطاني بسياري دارد و امكان مبتلا شدن به بعضي از سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد.
ويتامين ث موجود در كيوي دو برابر پرتقال، 6 برابر ليمو ترش و ميزان مواد مغذي آن هشت برابر سيب است. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح‌ تري گليسيريد دارد از غلظت خون مي‌كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته‌ها جلوگيري مي‌كاهد.
نشتارود؛ پايتخت كيوي ايران، شهري گردشگرپذير با جاذبه هاي وصف ناپذير،در ساحل زيباي درياي خزر و دامنه جنگل سر سبز شمال واقع شده است. شهر سبز ساحلي نشتارود همچون نگيني در غرب مازندران مي درخشد.
http://asremizban.com/vdcd2x0f6yt05.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما