تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۱۱
جالب است ۰ +
عصرمیزبان-مناظرسرسبزوزیبای مزارع چای درشمال ایران ازجمله جاذبه هایی هستند که چشم هربیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.
میراث کاشف السلطنه مهجوردرایران/غفلت ازگردشگری چای
کرانه دریای خزر دیدنی‌ها دارد و مردمان ساده و مهربانش بلدند خستگی مسافرانشان را با یک استکان چای آتشی بی ریا،بیرون بیاورند.
ردّ معطّر این کشتزار سبزرا بگیروبیا.
غمزه و کرشمه این بوته زارها درایران قدمتی صدساله دارد... آن وقت که محمدمیرزا کاشف السلطنه مصمم شد،این بذر و نهال سحرانگیز را اواخر قرن سیزده هجری به ایران بیاورد.
بیاورد وبکوشد تا این گیاه همیشه سبز،در رطوبت و بارش خزری رشد و نموکند. ببالد و قد بکشد و عمری عشوه هایش را بریزد در سرزمین شمالی. 
اینجا اوایل سال تازه، فصل برداشت است و شمالی‌ها در بهاروتابستان وپاییز اقدام به دستچین برگ سبزچای می‌کنند.
بهارخزر،بهار دیگری است. پنجره‌های شمال در این فصل به روی تماشای مزارع چای باز می‌شود و گشت و گذارها، بوی چای و بوی چایزار می‌گیرند،آنگاه که بین کوه‌های البرزوسواحل دریا،بازار برگ چینی محصول،داغِ داغ است و دسترنج سبز زارعان دارد روی هم انباشته می‌شود.
زیبایی‌های طبیعت درمزارع چای شمال، ازهرسو رخ نشان می‌دهند. وقتی باران بهاری بند می‌آید و بوی نم به همراه عطردل انگیزبوته‌های چای در قلب مزارع سرسبز می‌پیچد،چایکاران شمالی،با سبدهایی بردوش،مسیر چند صدمتری خانه تا مزرعه را برای برداشت چای می‌پیمایند.
 باید درکنارشان باشی تا ذوق و شوق چیدن این دم نوش آرامش بخش را دروجودشان احساس کنی .
چیدن چای، به همین سادگی هم که فکرش را می‌کنیم نیست، بلکه فوت و فن خودش را می‌خواهد.

بی تفاوتی ما ورونق گردشگری چای
سال‌ها است که هند، چین، سریلانکا، انگلستان، تایوان، ترکیه و به تازگی کنیا و کانادا توسعه «گردشگری چای» را آغاز کرده‌اند. چای که پس از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است، حالا فقط یک محصول ساده کشاورزی به شمار نمی‌آید، مفاهیم قوی اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی یک ملت را نشان می‌دهد، تاریخ دارد و میراثی ارزشمند است. گردشگری با همین نگاه وارد مزارع چای شده است و به ماجراجویان این فرصت را می‌دهد تا طعم‌های جدید، چگونگی تهیه چای و مهمتر از آن، روش زندگی قومیت‌ها را کشف کنند.
در سفرنامه‌ها آمده است هند و چین با قدیمی‌ترین مزارع می‌توانند به کشف راز چای خوش طعم و معطر کمک کنند و حتی تجربه شما را بهبود بخشند. اما کشورهای دیگر در این رقابت سعی کرده‌اند مسیرهای متفاوتی را پیش روی ماجراجویان قرار دهند؛ فرصت کشف طعم‌های جدید و فریبنده را می‌دهند و عشق به چای را تعمیق می‌بخشند
به گزارش ایسنا آنطور که گردشگران روایت می‌کنند با کیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین چای را می توان در همان مزارع قدیمی هند و چین پیدا کرد، در مناطقی به اسم «آسام» و «دارجلینگ» در هند و یا در «لونگ جینگ»، «کوه ووی»، «ژجیانگ» و «آنهویی» در چین که هر سال شاهد برپایی جشنواره‌های چای با حضور گردشگرانی از سراسر جهان هستند. درمیان این مزارع حتما موزه‌هایی را به نام چای می‌توان پیدا کرد و در فروشگاه‌های محلی با روش تهیه چای سبز و سیاه آشنا شد. 
در ترکیه نیز گردشگری چای به شکلی دیگری بروز کرده است. چای محبوب‌ترین نوشیندی ترک‌ها است که درحقیقت، روش زندگی و گوشه‌ای از فرهنگ مردم این کشور را نشان می‌دهد. ترک‌ها معتقدند چای را باید با اصالت برای گردشگران سرو کرد. روش تهیه چای ترکی نزدیک به ایران است اما چای ترکیه نزد گردشگران، محبوب‌تر، شناخته شده‌تر و معروفتر است.
ترک‌ها چای تیره و شیرین را در استکانی کمر باریک که بخشی از هویت و جاذبه گردشگری این کشور است، سرو می‌کنند. چایخانه‌ها به وفور در دسترس قرار دارند و این تجربه را به سادگی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، حتی کارگاه‌های آموزشی در زمینه دم کردن چای برای توریستی که چند لحظه قرار است در آن چایخانه یا کافه استراحت کنند، برگزار می‌کنند.
در ایران اما کارخانه‌های چای رو به تعطیلی رفته‌اند و از بیشتر باغ‌ها و مزارغ چای، ویلا سبز شده است. در بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها معمولا یک استکان چای دم کرده، قیمت بالایی دارد، در نتیجه مصرف چای کیسه‌ای خارجی رایج‌تر و آسان‌تر شده است. گردشگری که به ایران می‌آید تصویر روشنی از فرهنگ و میراث چای در ایران ندارد، آنچه می‌داند بیشتر به چین و یا ترکیه مربوط می‌شود.
البته که گردشگران خارجی در سفر به ایران «چای و نبات» و«چای قندپهلو» را با عنوان روشی از زندگی مردم تجربه می‌کنند و گاهی تورهایی در باغ‌های چای برگزار می‌شود اما نه مثل چین و هند برنامه‌ای برای «گردشگری چای» وجود دارد و نه مثل ترکیه قرار است با یک استکان چای، تصویر فرهنگ مردم یک کشور در نظر گردشگران جاودانه شود.

رقیه توسلی http://asremizban.com/vdchtznid23nz.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما