تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۲۵
جالب است ۰ +
بزرگترین مشکل ایرانیان در گرجستان، مشکل فرهنگی و اجتماعی است، یعنی مشکل شناخت از فرهنگ خود و هم شناخت از گرجی‌ها.
ماجرای کلوب‌های شبانه ایرانیان درگرجستان
 نخست لازم است نگاه‌مان را به گرجی‌ها عوض کنیم. گرجستان را اشتباه نگیریم: اینکه ایرانیان به هر دلیل به گرجستان سفر کرده‌اند، تعهدی برای گرجی‌ها در ارتباط با ایرانیان ایجاد نمی‌کند. حضور اینها در گرجستان بر اساس رابطه میزبان-میهمان نیست، بلکه رابطه میزبان-مهاجر است. گرجی‌ها از لحاظ فرهنگی سنت گرا و متمایل به حفظ ارزش‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی خود هستند. گرجی‌ها افرادی بسیار خون گرم و مهمان نواز و به شدت به آداب و رسوم مذهبی، باورهای دینی و فرهنگی معتقد هستند و هرگونه بی احترامی به آنها را بر نمی‌تابند و از گرجی‌ها از آنجایی که میزبان هستند و از امتیازات میزبانی برخوردارند، قاعدتاً انتظارات بیشتری از مهاجرین دارند. از نظر گرجی‌ها، ایرانی‌ها نیز همانند همه اتباع خارجی می‌توانند به شرط رعایت موارد زیر به گرجستان مهاجرت و در این کشور تحصیل / تجارت / زندگی کنند: ۱- باید به آداب، فرهنگ و سنن ما احترام گذاشته و توهین نکنند. ۲- به قانون اساسی ما احترام گذاشته و در چارچوب هدفی که براساس آن مجوز ورود به گرجستان و یا فعالیت گرفته‌اند، عمل کنند. ۳- باید از هرگونه رفتارهای خارج از عرف و نابهنجار اجتناب کنند.
گرجستان کشور مهاجرپذیر نیست بلکه سرمایه محور است درحقیقت گرجستان سیاست جذب حداقل مهاجر با سرمایه حداکثری را دنبال می‌کند و حضور جمعیت انبوه ایرانیان در سال‌های اخیر به این کشور در تعارض با این سیاست است و از طرفی با توجه به جمعیت ۳.۷ میلیونی این کشور حضورگسترده مهاجران خارجی می‌تواند بافت فرهنگی و اجتماعی این کشور را تغییر دهد.
یک اقلیت از ایرانیان مسافردرگرجستان،رفتارشان در شأن آن چیزی که مردم گرجستان از ایرانی مسلمان پایبند به ارزش‌های دینی، ملی گرا و وطن پرست می‌شناسند نیست. بعضی اوقات رفتارهایی از برخی ایرانیان سر می‌زند که تصویر منفی از ایران و ایرانی در نگاه مردم گرجستان ایجاد می‌کند به عنوان مثال: تعدادی از شهروندان ایرانی به اتهام خرید، نگهداری و توزیع مواد مخدر دستگیر و زندانی شده‌اند و یا تعدادی مرکز فساد شامل کازینو و کلوب‌های شبانه دایرکرده‌اند و در رستوران‌های ایرانی برخلاف ترکیه‌ای‌ها مشروب سرو می‌شود.
بدون شک برقراری یک ارتباط منطقی و مثبت با ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله گرجستان، از نظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی نیز برای کشور مثمر ثمر خواهد بود. این افراد مهاجر اگر مورد توجه دولتمردان ما قرار نگیرند، هم خود آنها از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آسیب خواهند خورد و هم لطمات جبران ناپذیری به فرهنگ داخلی و تصویر بسیار منفی از ایران در این کشور و منطقه ایجاد خواهند کرد. این افراد به جز اندکی اکثراً افرادی هستند که به کشور ایران علاقه‌مند بوده و حاضرند که ارتباط خود را با داخل کشور و فرهنگ غنی خود حفظ کنند. 

حمید مصطفوی
 رایزن فرهنگی ایران درگرجستان
http://asremizban.com/vdccapqi82bqi.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما