تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۵۵
جالب است ۰ +
وزیرفرهنگ وگردشگری ترکیه ازبرنامه ریزی برای جذب ۷۰ میلیون گردشگر و کسب درامد ۷۰ میلیارددلاری خبر داده است.
رویکردجدیدترکیه درگردشگری؛سلام سینما
برنامه ای که تحقق ان صنعت بحران زده گردشگری این کشور را با تحولات اساسی مواجه خواهد کرد.
نکته قابل تامل این برنامه بهره گیری از صنعت سینما برای تقویت صنعت گردشگری است.
"مهمت نوری ارسوی"وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به تصویب قانون حمایت از سینما در مجلس این کشور اشاره کرده و گفته است: به منظور معرفی اماکن گردشگری طبیعی ترکیه از فیلم های خارجی و تهیه کنندگانی که در این زمینه فعالیت کنند،حمایت کرده و تا 30 درصد هزینه های آنها را تقبل خواهیم کرد. 
وی ادامه داد: یک پرتال اینترنتی را از ماه آوریل راه اندازی می کنیم که از طریق آن هم مکان های توریستی طبیعی را معرفی و هم چگونگی همکاری با شرکت های مختلف در این زمینه را اعلام خواهیم کرد. 
ارسوی اظهار داشت: فیلم ها باید در تمام جهان به نمایش درآمده و ترکیه را معرفی کنند. در این راستا هم از سرمایه گذاران حمایت می کنیم و هم موانع را از سر راه آنها بر می داریم.
رویکرد این کشور دربهره گیری ازفیلم وسریال سالهاست که مورد توجه قرارگرفته و بخش عمده ای ازگردشگران خارجی به واسطه فیلم ها وسریال های ترکی به این کشور سفر می کنند.
موفقیت ترکیه در تبلیغات ومعرفی خود به سایر کشورهای دنیا بسیار هوشمندانه وحرفه ای است.
ترک ها قدرفیلم و سریال را دررونق گردشگری خوب می دانند و به جادوی تصویر برای جذب گردشگران واقفند.
انها حتی به سراغ ستارگان هالیود نیز رفته اند تا توجه جهانی را به خود جلب کنند.
تبلیغات شان انقدرگسترده و تاثیرگذارهست که روسها با وجود تنش های بی سابقه و سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگده شان توسط ترکیه،تنها مدت کوتاهی از حجم سفرهای خود به این کشورکاستند اما زیاد طاقت نیاوردند و سال ۲۰۱۷ ترکیه محبوب ترین مقصد تعطیلات خارجی روسها شد و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارگردشگر روس به ترکیه سفر کردند.
ایران در سال ۲۰۱۶ که روابط روسها با ترکیه تیره بود حتی نتوانست از فرصت به دست امده برای جلب توجه بخشی از گردشگران روس بهره گیرد.
 این درحالی است که فیلم وسریال های ایرانی هرچند درخدمت صنعت گردشگری ایران نبوده اند اما برای معرفی ترکیه کم نذاشته اند.
تعداد فیلم ها وسریال های پربینده ایرانی که درخدمت معرفی جاذبه های این کشور بوده در سالهای اخیر بیشترشده است.
سریال هایی نظیر پایتخت که لوکیشن های دیدنی ترکیه را به خانه های ایرانیان اوردند و با چاشنی موسیقی ترکی،اقامت درهتل های جذاب و بازارگردی درخیابان های پرزرق و برق،مخاطبان ایرانی را برای سفر به کشورهمسایه،هوایی کردند.
پایتختی ها بهترین معرف رایگان ترکیه دررسانه ملی شدند و کاری کردند کارستان.
تصورکنید دریکی از سریال ها یا فیلم های
پرطرفدارترکی،همچون سریال محبوب پایتخت،سریل خانگی ملکه گدایان و حتی گاندو،ایران و جاذبه هایش به بینندگان ترک معرفی شود وبازیگران مطرح این کشوردرخیابان های ایران به تصویرکشیده شوند.
 حتی رایزنان فرهنگی ایران نیز درخارج از کشوردرنمایش عمومی فیلم های ایرانی به ابعاد و نتایج این اکران ها توجه ای ندارند.
این هفته در بسیاری از کشورها شاهد نمایش فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس بودیم که توسط رایزنی های فرهنگی اکران شد.
این فیلم ها که با زیرنویس اکران می شود ایرانی جنگ زده،ویران ،عقب مانده و پرتنش را به تصویر کشیده که به مربوط به سالهای دفاع مقدس است و معلوم نیست با چه هدفی به مخاطبان خارجی در حالی که شناختی از ایران امروز ندارند،عرضه می شود.
 به این بدسلقیگی ها انتخاب فیلم های ایرانی پرازبدبختی، درجشنواره های خارجی را نیز باید افزود که هیچ نمایی از زیبایی ها و ایران امروز را دران شاهد نیستید.
فیلم های که درداخل کشورهم با افتخار مورد تجلیل قرارمی گیرند و گویی به نمادی برای روشنفکری در سینمای ایران مبدل شده اند.
رویکرد وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه هیچ گاه در ایران و از سوی وزارت میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک فرصت ارزشمند برای معرفی ایران و زدودن سیمای ایران هراسی مورد توجه قرارنگرفته است.
کم نیست تعداد سینماگرانی که به این مهم علاقمند هستند اما مورد حمایت واقع نمی شوند.
معرفی هدفمند ایران دراثار سینمایی نیاز به حمایتی همچون کشور ترکیه دارد.
نبود برنامه ای مدون دروزارت خانه های مرتبط ،ناهماهنگی های بین دستگاهی واختصاص نیافتن بودجه از جمله مهمترین مشکلات تولید اثار سینمایی با محوریت صنعت گردشگری ایران است.
ایران در جهان ناشناخته است و گردشگران خارجی درک درستی از ایران ندارند و به این ناشناختی باید هجمه جهانی برای سیاه نمایی ها را نیز افزود. http://asremizban.com/vdcfitd0aw6dt.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما