تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۲۹۹
جالب است ۰ +
با موافقت وزیر میراث فرهنگی بشقاب سیمین رشی به گیلان منتقل شد.
بشقاب سیمین رشی به سرزمین مادری برگشت
رییس کل موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: یک بشقاب سیمین زراندود در سال ۱۳۷۲ در روستای رشی، رودبار گیلان بصورت اتفاقی کشف  و به موزه رشت منتقل شد. این شی در اوایل دهه هفتاد خورشیدی به سرقت رفت و بعد از پیگیری توسط پلیس اینترپل در لندن کشف  و در آبان ماه سال ۱۳۷۳ به کشور بازگردانده شد و تاکنون در موزه ملی ایران  نگهداری می شد.
جبرئیل نوکنده افزود:این اثر در نمایشگاه‌های متعدد خارجی از جمله در تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه‌های متعدد اروپایی به نمایش درآمده است.
نوکنده افزود:بشقاب متعلق به اواخر دوره ساسانی است که دارای پایه حلقوی در زیر است و رویه بیرونی آن، صاف و دارای خوردگی زیاد است. نقوش برجسته روی بشقاب با کنده کاری زمینه ایجاد شده است و فقط مدال کوچک در وسط بشقاب،جداگانه ساخته و به آن افزوده شده است.
نوکنده در ادامه گفت: هنرمند داخل بشقاب را مانند دریایی به تصویر در آورده که پر از ماهی،اردک و موجودات افسانه‌ای است.در چهار گوشه لبه بیرونی یک قایق با دو ماهیگیری دیده می‌شود. برخی از ماهیگیرها، پاروهای بلندی برای به حرکت درآوردن قایق و برخی قلاب یا تور برای شکار ماهی در دست دارند و ماهی در سبدهایی آویخته به پشت ماهیگیران یا درون قایق نگهداری می‌شوند. ماهیگیران بالاتنه ای برهنه دارند و فقط یکی از آنان به طور کامل لباس پوشیده و کلاهی نوک تیز بر سر دارد. چهار موجود افسانه‌ای بالدار شامل حیواناتی ( قوچ، اسب، شیر و بزکوهی) با بدن ماهی دور مدال مرکز بشقاب قرار گرفته اند. بر روی مدال، یک کبک دیده می‌شود که یکی از نقوش رایج در اواخر دوره ساسانی است. این نقشها در هنر فلزکاری منحصر به فرد است .
رییس کل موزه ملی ایران افزود: با موافقت انتقال دائم این اثر توسط،وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،این بشقاب ساسانی از این پس در موزه رشت نگهداری و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
http://asremizban.com/vdcd2n0x6yt0n.a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما