تاریخ انتشار :شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۳۵۱
جالب است ۰ +
پشمک یکی از تنقلات خوشمزه ای است که طرفداران زیادی دارد و در رنگهای صورتی، سفید، زرد، قهوه ای و … موجود است.
پشمک ایرانی؛یادگارجنگ جهانی دوم
به گزارش عصرمیزبان پشمک برای بسیاری از ما خاطره انگیز بوده و اغلب در پارک ها و شهربازی ها پشمک می خوردیم و از طعم شیرین آن لذت می بردیم.
پشمک با عبور جریان هوای گرم و مرطوب از روی شکر درست می شود. با برخورد هوای گرم به شکر، شکر به صورت نیمه جامد در می آید. سپس برخورد جریان ممتد هوای گرم و وجود رطوبت سبب می شود، بلورهای نیمه جامد شکر به صورت رشته هایی بلند و باریک در آیند.
در گذشته بیشتر این رشته ها را دور تکه ای از چوب می پیچیدند اما امروزه پشمک را به روش های گوناگون بسته بندی می کنند.
افزودن اسانس های میوه ها، قهوه، کاکائو و زعفران به شکر مورد استفاده در فرایند تولید پشمک سبب تولید پشمک با طعم های گوناگون می شود. با افزودن مواد رنگی به پشمک سفید رنگ نیز پشمک های رنگی یا رنگارنگ تولید می شود.
در برخی منابع تاریخ تولید پشمک را قرن 19 می دانند اما برخی از افراد عقیده دارند پشمک در اوایل قرن 15 در ایتالیا به وجود آمده است.
یک ماشین اتوماتیک پشمک چوبی در سال 1970 ساخته شد که محصول را تولید و بسته بندی می کرد. این ساخت باعث تولید راحت تر پشمک و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم مردم شد.
امروزه پشمک ها در رنگ و طعم و بسته بندی های متفاوت عرضه می شوند اما در گذشته بیشتر پشمک ها سفید و چوبی بودند.
اولین عرضه پشمک درسال 1904 در یک نمایشگاه جهانی بوده که در این نمایشگاه 68655 هزار بسته پشمک به فروش رسیده است.
حتی در تقویم جهانی روز ۷ دسامبر را که معادل ۱۶ آذر می‌شود را به عنوان روز پشمک نامگذاری کرده اند.
تاریخ ورود پشمک به ایران هم بعد از جنگ جهانی دوم بود. لرستان و شهر بروجرد اولین استانی بودند که تولید پشمک را آغاز کرد. کارگاه‌هایی در این شهر تشکیل شد و تولید پشمک را در ایران آغاز کردند.
بعد‌ها تولید پشمک به شهر‌های دیگر از جمله یزد رسید و یزد به یکی از تولید کننده‌های اصلی پشمک در کشور تبدیل شد به طوری که اکنون پشمک را به عنوان سوغات یزد می‌شناسند. پشمک سنتی یزد بسیار مشهور است.
 
 
 
  http://asremizban.com/vdccasq182bqp.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما