تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۵۱۵
جالب است ۰ +
رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی می گوید

گردشگری دریایی جام جهانی را از دست دادیم

فرصت تجارت گردشگری دریایی جام جهانی را از دست دادیم.
گردشگری دریایی جام جهانی را از دست دادیم
موضوع تنها از دست دادن فرصت ها در قطر نیست. تحریم ها باعث شدند که قطر به شناورهای ایران اجازه تردد در بنادر خود را نداد و تجارت بندری سنتی با قطر هم به مشکل برخورد، به طوری که تا سال گذشته شناورهای باری ایران از چهار بندرگاه قطر تنها اجازه تردد به یک بندرگاه را آن هم با شرایط سخت گیرانه داشتند.
فارغ از بحث جام جهانی که یک موقعیت خاص و رویدادی است که می توانستیم بهترین استفاده از این فرصت را داشته باشیم تا استان های جنوبی نزدیک به قطر مانند بوشهر و هرمزگان اقتصاد دریایی خود را تقویت کنند، اساسا در کشورمان برنامه ای برای گردشگری دریایی نداریم. نه در دریای خزر، نه در خلیج فارس و نه عمان.
از آنجایی که برنامه کلی گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در کشورمان تعریف نشده، بنابراین زیرساختی برای استفاه از فرصت هایی مانند جام جهانی را نداریم. بنادر گردشگری بسیار کوچکی در مناطقی مانند کیش وجود دارد اما فعالیت شناورهای کوچک دراین مناطق در حد گشت دریایی است.
گردشگری دریایی تجارتی است که ایران از آن غافل بوده است. در خلیج فارس فرصت طلایی تجارت گردشگری دریایی در بازه ی زمانی جام جهانی با قطر را از دست دادیم. درهمان دورانی هم که قطر در تنش ایجاد شده با کشورهای عربی، فقط به ایران دسترسی داشت و از مسیر ایران می توانست استفاده کند، نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم چرا که در بنادر جنوبی زیرساخت هایی مناسب وجود ندارد که بتواند ترانزیت عمده یک کشور همسایه را انجام دهد و نتوانستیم مرکز تامین مایحتاج قطر باشیم.
برنامه ایران این بود که در ایام جام جهانی با سرریز تماشاگران از امکانات هتلی در کیش و قشم استفاده کنند اما در نهایت به اینجا رسیدیم که ایران درخواست داد این مناطق به پارکینیگ هواپیماها تبدیل شوند. باید توجه داشته باشیم که قاعدتا برنامه ریزی ها برای چنین رویدادهای بین المللی در سطح جام جهانی یک الی دو ماه قبل از اجرا و شروع رویداد انجام نمی شود و  قطر حداقل از دو سال گذشته زیرساخت های ایران را مورد ارزیابی قرار داد.  
به طور قطع قطر یک ماه قبل از آغاز این رویداد، منتظر زیرساخت های ایران نمی ماند. این درحالی است که فرودگاه های دبی به مراکز تزانزیت مسافر تبدیل شده و حرف اول را در منطقه می زند. قطر با توجه به پیمان همکاری با کشورهای خلیج فارس از امکانات کشورهای مجهز به این امکانات استفاده می کند اما ایران از آنجایی که کمترین مسافت را با کشور قطر را دارد می توانست بهره برداری های اقتصادی قابل توجهی از جام جهانی داشته باشد که این فرصت را از دست دادیم.

سید علی حسینی
رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی
http://asremizban.com/vdcebn8nijh8z.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما