تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۵۴
جالب است ۰ +
تعداد نظر۵
تنها شهریست در دنیا و ایران که نانی مخصوص طبخ می کند.
سوغات خوشمزه جنگ جهانی دوم
نانی حجیم و گِرد به نام "قالاج". نانی که پیشینه اش باز می گردد به سالهای جنگ جهانی دوم و زوجی ارمنی که اولین بار تنور این قرص های قهوه ای رنگ را در کشورمان روشن کردند.
حالا تنها نانوایی دنیا که کاسه های رویی اش را هرروز می چیند روی پیشخوان و از خمیر چندساعت وَرآمده، تنور قالاج پزان به پا می کند، قائم شهر است.
نانوایی که سه نسل است این نان جهانی را پُخت می کند و تا به امروز نگذاشته قالاجِ پُرخاطرخواه از گردونه گردون بیرون برود، آقای حسنی ست
او اعتقاد دارد تنها اگر شاطرهای دیگر آموزش پخت این نان را ببینند، قالاج ماندگار می گردد. چون هم شرایط خمیرآوری و هم پخت اش از نان های معمولی سخت تر است، قالاج پز دیگری نداریم.
در این خمیر چون جوش شیرین نمی ریزند پس باید چند ساعت بماند تا وَر بیاید. و در مورد پخت اش اینکه با حرارت غیرمستقیم آماده می شود یعنی اول تنور را داغ کرده، سپس شعله اش را کاسته، پخت را آغاز می کنند. و این یعنی هر تنور قالاج حدود دو ساعت زمان برای آماده شدن می برد که این مساله حوصله و عشق زیادی می طلبد.
این نان که در سالهای جنگ جهانی دوم در تنور کشورهای روسیه و بلغارستان و لهستان و رومانی آماده می گشت، بدلیل ماندگاری بالایش در زمان جنگ در اختیار سربازان روس قرار می گرفت.
اما حالا درهیچ کجای دنیا جز قائم شهر پخت نمی شود و قصه این نان های تُپُل و خوشمزه و بی جوش شیرین، انگار قصه شهریست که تنها یک نانوا و یک نانوایی سعی دارد طعم اش را زنده بدارد.
اگر وسوسه شدید که مزه این نان محبوب را آزمایش کنید یک سر بیایید شمال و سراغ مازندران را بگیرید. در این استان، شهریست که مردمانش در کارخانه های نساجی، پارچه می بافند و نانوای نازنینی دارند که برای مسافر و همشهری، قالاج های گرم و تپل پخت می کند.
رقیه توسلی
  http://asremizban.com/vdcei.8njjh8ebb9.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عباس راییجی
feedback
Iran, Islamic Republic of
تنها نانوای قالاچ پز نیستند ایشون در جاده نظامی قایم شهر هر جایی هست که می پزند در بندر ترکمن استان گلستان هم می پزند در خیابان استقلال جنب راه اهن استقلال سیزده آقایی بنام اشکش هست که ایشون هم نان قالاج واقعی و مکعبی شکل و بسیار باکیفیت می پزند و ایشان نسل سوم نانواهای این منطقه هستند. ویدیویی هم ازیشون در اینستاگرامم دارم اینم لینکش
https://www.instagram.com/p/B_-rW6FHtcS/
feedback
Iran, Islamic Republic of
جالبه⚘⚘⚘⚘⚘
گلی
feedback
Iran, Islamic Republic of
چقدر جالب.کاش بتونن از فرصت گردشگری این نان بهره ببرن.تو دنیا از همین داشته ها به خوبی استفاده می شه.
feedback
Iran, Islamic Republic of
وای افرین به ایشون که ادامه دادن
feedback
Iran, Islamic Republic of
چه تاریخ قدیمی داره این نون.ممنون از معرفی شما