تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۶۸۰
جالب است ۰ +
صورتی که در چابهار دلربایی می‌کند.
لیپار؛ صورتی که دل می‌برد!
دریاچه و تالاب صورتی لیپار در ۲۰ کیلومتری شرق چابهار در مسیر ساحلی جاده رمین به بریس این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان جاذبه‌ای شگفت‌انگیز، زیبا و دیدنی در نوار ساحلی مَکُّران برای گردشگران و مسافران است که سالانه هزاران دوستدار طبیعت از آن دیدن می‌کنند.
دریاچه لیپارعلاوه‌ بر زیبایی‌های رنگ صورتی و تولید نمک، محل تجمع انواع پرندگان و لاک پشت هاست.
تالاب لیپار در دوطرف جاده چابهار- بریس واقع شده و به دلیل دسترسی مناسب و همجوار بودن جاده ساحلی روزانه صدها گردشگر و افراد محلی از آن دیدن می‌کنند.
گردشگران با حضور در تالاب و دریاچه صورتی می‌توانند نمک خوراکی، دارویی و انواع صنایع دستی ساخت دستان هنرمند زنان ساکن در روستای کیژدپ لیپار را خریداری و به عنوان سوغات ببرند.
لیپار نیز مانند دیگرتالاب‌ها اکوسیستم و پوشش گیاهی ویژه‌ای دارد. در تالاب و پیرامون آن می‌توان گونه‌های بلوط و گزنه را دید که رویش برخی از آنها در آب منظره زیبایی را خلق می‌کند. علاوه‌ بر این پنبه‌های وحشی در اطراف لیپار می‌رویند که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند.
این اکوسیستم همچنین موجب شده‌ تا حیات جانوری نیز در کنار لیپار شکل گیرد. وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

در این منطقه تالاب‌های دیگری نیز وجود دارند که اغلب آنها بر اثر جزر و مد دریا به وجود آمده است. به‌همین دلیل، لیپار تنها تالاب منطقه نیست و تالاب «دشتار» ازجمله آنهاست که در نزدیکی‌های لیپار واقع شده و مورد توجه گردشگران است. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوان مجرد اطلاق می‌شود.
وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی تالاب صورتی لیپار را دوچندان کرده استلیپار تنها دریاچه صورتی در جهان نیست و نمونه‌های مشابه دیگری در برخی نقاط دنیا مانند گیبسون در استرالیا، روسیه، سنگال، بولیوی و اسپانیا نیز وجود دارد.
در این مسیر همچنین می‌توان به تماشای درخت انجیر معابد و ساحل فوق‌العاده زیبای رمین هم رفت و لانه‌های پرشمار خرچنگ‌ها را نیز از نزدیک دید.
در بیشتر روزهای سال هم تعدادی از زنان و مردان محلی در ساحل لیپار بازارچه‌ای دایر می‌کنند و کالاهایی همچون تولیدات صنایع دستی، انواع صدف‌های صید شده و محصولات کشاورزی خود را به گردشگران می‌فروشند.
از آنجا که وجود پلانگتون‌های گیاهی در آب‌های شور موجب می‌شود تا رنگ‌ آب‌ تغییر کند، پلانگتون موجود در تالاب لیپار هم باعث شده تا آب این دریاچه در برخی ماه‌های سال به رنگ صورتی دربیاید که همین موضوع تالاب لیپار را به یکی از دریاچه‌ها و تالاب‌های رنگی دنیا تبدیل کرده است.
پلانگتون‌های گیاهی و مواد عالی فراوانی در فصل «مونسون» که فصل طوفان‌های دریایی است، وارد این تالاب می‌شوند. معمولا مونسون از اواسط خرداد شروع می‌شود و تا اواسط شهریور ادامه دارد. در این زمان آن‌قدر پلانگتون وارد تالاب می‌شود که براثر واکنش‌ها باعث تغییر رنگ آب تالاب به صورتی می‌شوند. البته باید گفت بارندگی‌های شدید نیز موجب پرآبی تالاب می‌شوند.
لیپار در همه فصول سال رنگی نیست اگر می‌خواهید رنگ صورتی آب‌های آن را ببینید، بهتر است زمستان را برای تماشای این تالاب کم‌نظیر انتخاب کنید.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: تالاب صورتی چابهار معروف به دریاچه لیپار خرداد پارسال در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.
به گفته وی، این اتفاق، باعث حفاظت و معرفی بیشتر این اثر می‌شود و مقدمه‌ای برای ثبت منظر این دریاچه در فهرست آثار طبیعی جهانی خواهد بود.
طاهره شهرکی اظهار داشت: تالاب صورتی لیپار یکی از جاذبه‌های طبیعت ایران و جنوب سیستان و بلوچستان است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است.
وی ادامه داد: آب تالاب لیپار به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی است و جزو شورترین آبگیرها به شمار می‌رود به گونه‌ای که ساحلی از نمک، آن را احاطه کرده است.
علاوه بر دریاچه لیپار، اقامت در هتل لیپار هم تجربه خاطره انگیزی خواهد بود، چرا که در طبیعت دلنشین و آرام چابهار واقع شده است. در هتل لیپار از چشم انداز تماشایی آن که رو به دریای بی‌کران عمان است، لذت ببرید و از پنجره اتاق خود به نظاره طلوع و غروب خورشید با نمایِ دریا بنشینید.
http://asremizban.com/vdchtvn-d23n6.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما