تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۷۴
جالب است ۰ +
عصرميزبان-نشست وزیر میراث‌ فرهنگی،با سفیر جمهوری ارمنستان در ایران روز گذشته در دفتر وزیر ‌برگزار شد.
"هایگاشن"؛ فرصتی برای جذب گردشگران ارمني
وزير ميراث فرهنگي در اين نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه ادیان رسمی و همه ادیانی که در قانون اساسی ما به آن اشاره شده، توجه ویژه‌ای دارد. سال‌هاست که ملت ایران با ادیان دیگر مهربانانه برخورد می‌کند، البته پیشینیان ما نیز این‌گونه رفتار می‌کردند.
علی اصغر مونسان  افزود: در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد محل عبادتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر قرار دارد که باعث افتخار ملت است. حتی ما چندین کلیسا را ثبت جهانی کردیم.
وی تصریح کرد: توجه ویژه‌ای به گردشگری منطقه‌ای داریم زیرا معتقدیم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گردشگری کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که انجام شده است.
آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران نيز گفت:حوزه میراث‌فرهنگی ایران برای ما مهم است، زیرا قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در این بخش اقدامات زیادی انجام شده البته اقدامات زیادی نیز هنوز انجام نشده است.
او افزود: مردم ارمنستان شناخت زیادی از جاذبه‌های گردشگری ایران ندارند، اگر اطلاع‌رسانی شود و مسئولان گردشگری و متصدیان تورهای دو کشور در این خصوص فعالیت کنند، آن‌ها علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند.
تومانیان از پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزار فم‌تور میان دو کشور استقبال کرد.
در این بر انتقال تجربیات در حوزه میراث‌فرهنگی به‌ویژه در بخش مرمت و ارسال پرونده‌های مشترک به یونسکو و در حوزه گردشگری نیز به توسعه روابط گردشگری میان دو کشور تأکید شد.
نماد زندگی مسالمت امیز
شهرک ساحلی "هایگاشن" مجموعه است متعلق به ارامنه ایران که بین شهرهای نور و رویان واقع شده است.
شهرکی که نماد زندگی مسالمت امیز و توام با ارامش ارامنه در مازندران و ایران است.
هایگاشن بيش ازنیم قرن است که احداث شده و ارامنه با رعایت کامل موازین و قوانین به زندگی در ان مشغولند و در مناسبت های ملی و مذهبی همپای مازندرانی ها میزبان رویدادهای متعددی هستند.
شهرکی که با افتخار مراسم یادبود شهدای ارامنه را برگزار می کند و نامشان را برای بلوارساحلی خود برمی گزیند.
همزیستی و همراهی ارامنه در شهرک هایگاشن با مردم شهرستان نورکم نظیر و ستودنی است .مسئولان و مردم این شهر نیز در همه این سالها کوشیده اند میزبان شایسته ارامنه باشند و نمادی باشند از نوعدوستی ومهربانی یک ایرانی مسلمان.
هایگاشن با توجه به موقعیت ساحلی و زیبای خود ظرفیت هایی در عرصه گردشگری دارد که در این نیم قرن مورد توجه قرارنگرفته است.
شهرکی که می تواند یک مجموعه تفریحی و توریستی برای جذب گردشگران خارجی و میزبان سایر ارامنه و ادیان جهان باشد.
این رویکرد علاوه بر درامدهای ارزی برای اقتصاد کشور از منظر فرهنگی و سیاسی نیز ایران یک فرصت ارزنده است تا گردشگران خارجی را با نمادی از احترام و منزلت ادیان در جمهوری اسلامی اشنا کند.
جایی که ارامنه در کمال ارامش  واسایش به زندگی مشغولند و ناقوس کلیسای انتوان مقدس را بصدا درمی اورند و به خانه وکاشانه خود افتخار می کنند.
هایگاشن با اندکی توجه و مجهز شدن به امکانات تفریحی و اقامتی از شرایط لازم برای مبدل شدن به قطب میزبانی از گردشگران خارجی برخوردار است.
سابقه بيش از ۵۰ ساله این شهرک و درایت و همراهی ساکنانش، پشتوانه ارزشمندی برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری این مجموعه است.
با برنامه ریزی هدفمندسازمان میراث فرهنگی و تعریف تورهای گردشگری، مبدل شدن هایگاشن به یکی از مراکز گردشگری شمال ایران دور از دسترس نیست .
هایگاشن می تواند تجربه خلاقانه و نوینی در معادلات صنعت گردشگری ساحل خزر در ابعاد فراملی باشد.
 
  http://asremizban.com/vdcg4.9uaak9trrp.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما