تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۸۲
جالب است ۰ +
نمایشگاه «هنر ایران در دوره قاجار» در موزه «ملل شرق» در شهر مسکوافتتاح شد.
روزهاي ايراني موزه شرق مسکو
نمایشگاه «هنر ایران در دوره قاجار» با حضور جمعی از مقامات و چهره‌های فرهنگی و هنری و استادان ایرانشناسی و اصحاب رسانه در موزه شرق مسکو افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه که با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه،مسئولان موزه و ایرانشناسان و اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران برگزار شد،الکساندرسدف، رییس موزه شرق مسکو در سخنانی جایگاه ایران در فرهنگ و تمدن و هنر جهان را ستایش کرد.
وی اظهار کرد:ایران کشوری با چند هزار سال تمدن است که در عرصه فرهنگی و هنری از کشورهای پیشرو جهان محسوب می‌شود.
الکساندرسدوف با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ اثر هنری نفیس در این نمایشگاه عرضه شده است، افزود:این آثار هنری به دوره قاجار مربوط می‌شود و در این دوره فرهنگ و هنر ایرانی پس از دوره فترت،به تدریج راه خود را پیدا کرد.
وی یادآور شد:دراین نمایشگاه آثار هنری بسیار نفیس وجود دارد که بسیاری از این آثار هنوز جایی نمایش داده نشده است. بخشی از آثار هنری ایران در دوره قاجار از هنر اروپا تأثیر پذیرفت که در ایران توسعه و ترویج یافت و در نماشگاه امروز می‌توان این تحول را مشاهده کرد.
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی، گفت: ایران و روسیه همسایه هستند و وجود آثار موزه‌ای متعدد، نشان از داد و ستد این دو ملت بزرگ در طول قرن هاست.
وی ادامه داد: موزه‌ها و آثار موزه‌ای زبان ملت‌ها هستند که ارزش‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها را نمایندگی می‌کنند. این آثار نیز همین ویژگی را دارند و نشان دهنده دوره‌ای از ارتباطات گسترده ایران با  جهان است که به تدریج بر سلیقه و پسند هنری ایرانیان تأثیر گذاشته است.
جلالی تأکید کرد: ایران تنهایک کشور نیست، بلکه یک حوزه تمدنی مشترک است که این حوزه تمدنی مشترک می‌تواند موضوع نمایشگاه‌های مختلف با مشارکت مجموعه این کشورها قرار گیرد.
وی در ادامه،بیان کرد: هر نمایشگاه هنری فرصتی برای شناخت و تعامل ملت‌ها با یکدیگر است و می‌تواند به درکی عمیق و ایجاد پیوندهای ناگسستنی بیانجامد. از همین رو این اقدامات را بخشی از فرآیند همدلی و همراهی و کاهش فاصله‌ها و سوء تفاهم‌ها می‌دانیم.
دراین نمایشگاه مشتمل بر 300 اثر از مجموعه غنی هنر ایران در موزه دولتی شرق است و آثاری از بنیاد مرجانی و بایگانی دولتی فدراسیون روسیه و موزه انسان شناسی و قوم نگاری پتر کبیر به رسم امانت در این نمایشگاه در معرض دید مراجعه کنندگان قرار خواهد گرفت.
نمایشگاه «هنر ایران در دوره قاجار» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه تا سوم مردادماه برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپاست و آثار به نمایش گذاشته شده در هفت تالار مجزا به صورت موضوعی ابعاد گوناگون زندگی جامعه ایرانی در قرن ۱۹ تا اوایل قرن ۲۰ را در معرض دید قرار داده است.
این مجموعه شامل آثار نقاشی، مینیاتور، سرامیک، شیشه، آثار هنری چوبی و فلزی، فرش و پارچه‌های منقش دستبافت، دستنویس‌ها و سلاح‌های مختلف است.
  http://asremizban.com/vdcfa.dcww6d0iig.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما