تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۸۵۸
جالب است ۰ +
مازندران بین النهرین کوچک اما ناشناخته در دنیاست.
توصیف جالب پرفسور" ونگ" از مازندران
هیات چینی به سرپرستی پروفسور "وَنگ" نماینده دولت چین در جاده ابریشم در حوزه باستان‌شناسی مهمان مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی بودند.
پروفسور "ونگ " در این نشست درباره‌ی مازندران، گفت: مازندران استانی سرسبز با آب و هوای خوب و ملایم در مقابل گرمای شدید تابستان کشور چین و همچنین دارای تاریخ و فرهنگ بسیار طولانی است که در دنیا شناخته شده نیست. در بازدیدهای به عمل آمده در این استان به اهمیت مازندران در ابعاد مختلف پی‌برده‌ایم.
وی علاقه خود را با همکاری دانشگاه تهران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری همکاری در زمینه کاوش‌های باستان‌شناسی، حفاظت آثار تاریخی، جذب توریست و برنامه‌های دیگر دو کشور اعلام کرد.
وی از مازندران به عنوان یک بین‌النهرین کوچک اما ناشناخته یاد کرد و گفت: مرکز بنیاد جاده ابریشم یک مرکز کاملا ساماندهی شده و برنامه‌ریزی بسیار منسجم که در ارتباط تمدنی بین فرهنگ‌ها در حال فعالیت است.
سرپرست هیات چینی نماینده یونسکو در جاده ابریشم ادامه داد: مازندران در تمامی ادوار نقش بسیار پویایی در رابطه تمدنی جاده ابریشم در دوران باستان تا زمان حاضر داشته است.
پرفسور ونگ در بحث کاوش‌های باستان‌شناسی، گفت: با توجه به اینکه عصر مفرغ دوره ارتباطات بین ایران و چین بود، 10 سال مشغول فعالیت در آسیای مرکزی به انجام پروژه‌هایی از دوره مفرغ تا دوره اشکانی هستیم. این هیئت محوطه‌های مهم جاده ابریشم در آسیای مرکزی را در یونسکو به ثبت می‌رسانند. مازندران حلقه گمشده است که می‌توان از آن استفاده بهینه کرد.
سرپرست هیات چینی نماینده یونسکو در جاده ابریشم گفت: در حال حاضر در ایران به انجام امکان‌سنجی برای پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و کرمانشاه هستیم تا برنامه را به دولت چین برای انجام پژوهش ارائه دهیم.
 
http://asremizban.com/vdcebv8vijh8n.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما